Vyberte stranu

Väčšina ľudí sa nikdy nezamyslela nad tým, čo jesť pre zdravie svojho žlčníka. Tento orgán v tvare hrušky má dôležitú úlohu pri zhromažďovaní a uchovávaní žlče – tekutiny, ktorá pomáha telu tráviť tuky. Ale na rozdiel od srdca, pečene a obličiek, žlčník nie je nevyhnutný pre udržanie tela zdravého a fungujúceho. Dokonca aj vtedy, keď nefunguje tak, ako by mal a vzniknú v ňom a žlčové kamene, väčšina ľudí si ani len neuvedomuje, že nejaký problém v ich tele nastal.

Pravdou však je, že u malého percenta ľudí môžu žlčové kamene vyvolať rôzne príznaky, ako sú bolesti brucha, nadúvanie, nevoľnosť a vracanie. Keď sú príznaky ochorenia žlčníka časté, opakujúce sa a obzvlášť nepríjemné, typickou liečbou je jeho odstránenie.

„Väčšina ľudí so žlčovými kameňmi si príznaky nikdy ani len nevšimne a žije s nimi počas celého života,“ hovorí MUDr. John Martin, docent medicíny a chirurgie a riaditeľ endoskopie na Fakulte medicíny Northwestern University vo Feinbergu. „Akonáhle začnete príznaky pociťovať, je nutné žlčník odstrániť.“

Hoci stravovanie priamo nespôsobuje problémy so žlčníkom a ani ich priamo nevylieči, sledovanie toho, čo jete a udržiavanie zdravej váhy, môže pomôcť zabrániť tvorbe žlčových kameňov a vývoju ďalších ťažkostí po ich objavení.

Strava a žlčníkové kamene

Rôzne rizikové faktory prispievajú k tvorbe žlčových kameňov, vrátane rodinnej dedičnosti tohto ochorenia a pohlavia jedinca trpiaceho žlčníkovými kameňmi. Ženy sú dvakrát viac náchylné na ich tvorbu ako muži. Telesná hmotnosť je tiež rizikovým faktorom. Prirodzene, riziko žlčových kameňov je vyššie u ľudí s nadváhou a obezitou než u štíhlych ľudí.

Zdá sa, že strava s vysokým obsahom tuku a cholesterolu a s nízkym obsahom vlákniny taktiež zohráva dôležitú úlohu. „Existuje veľa faktorov vzniku žlčníkových kameňov, ktoré nemôžete zmeniť, ale rozhodne môžete ovplyvniť vaše stravovacie návyky,“ hovorí F. Taylor Wootton III, MD, klinický poradca, docent vnútorného lekárstva na Eastern Virginia Medical School a člen Amerického gastroenterologického združenia.

Ak máte nadváhu, pokúste sa schudnúť aspoň časť vašej nadbytočnej hmotnosti, ale postupujte pomaly a postupne, najlepšie pod dohľadom diétológa alebo výživového poradcu. Existuje prepojenie medzi rýchlym chudnutím a tvorbou žlčových kameňov. Zlyhanie v diétnom pláne alebo „jo-jo“ efekt môžu spôsobiť, že pečeň uvoľní viac cholesterolu do žlče než je optimálne, čo povedie k narušenou normálnej rovnováhy cholesterolu a žlčových solí v organizme. Tento nadbytočný cholesterol sa môže premeniť do formy kryštálov, čo následne vedie k tvorbe žlčových kameňov, hovorí Wootton.

Zdravé potraviny pre žlčník

Bez ohľadu na to, či ste ohrozený tvorbou žlčových kameňov alebo nie, je vždy dobré udržiavať vaše telo zdravé a konzumovať stravu s nízkym obsahom tukov a cholesterolu, nízkym obsahom kalórií a vysokým obsahom vlákniny.

Všetky nasledujúce potraviny sú zdravé pre váš žlčník, rovnako ako pre zvyšok vášho tela:

  • Čerstvé ovocie a zelenina
  • Celé zrná (celozrnný chlieb, hnedá ryža, ovos, obilniny)
  • Chudé mäso, hydina a ryby
  • Nízkotučné mliečne výrobky

Niektoré potraviny boli skúmané z hľadiska ich schopnosti zabrániť problémom s žlčníkom alebo znížiť príznaky vzniknutých žlčových kameňov. Viaceré výskumy dokonca ukázali, že pitie kofeínu z kávy znižuje riziko žlčových kameňov u mužov a aj u žien. Užívanie mierneho množstva alkoholu bolo tiež spojené so zníženým výskytom žlčových kameňov. V jednej štúdii ženy, ktoré jedli aspoň jednu porciu arašidov denne, mali o 20% nižšiu šancu na odstránenie problémov žlčníka v porovnaní so ženami, ktoré jedli arašidové oriešky alebo arašidové maslo len zriedka.

Majte však na pamäti, že dôkazy sú v súčasnosti príliš nejasné na to, aby lekári odporúčali niektorú z týchto potravín výlučne na účely prevencie problémov s žlčníkom, alebo odstránenie tejto potraviny z našej stravy.

Potraviny, ktorým by ste sa mali vyhnúť pri problémoch so žlčníkom

Výskumníci hovoria, že mnoho príznakov problémov žlčníka pochádza z modernej „západnej“ stravy, ktorá je presýtená rafinovaným cukrom a nasýtenými tukmi. „Ak u seba pozorujete príznaky žlčových kameňov, je to preto, že keď sa žlčník pokúša vypudiť časť žlčových kameňov blokuje odtok žlče, ktorý je uložený vo vašom žlčníku,“ hovorí Martin. „Môžeme si to predstaviť ako keď tlačíte na zatvorené dvere, a preto to bolí. Ak budete jesť tučné jedlá, bude bolesť o to väčšia.“

Zmenou vašej stravy sa nezbavíte žlčových kameňov, ktoré už existujú, ale konzumáciou zdravých a vyvážených druhov živín a obmedzenie množstva nasýtených tukov a potravín s vysokým obsahom cholesterolu, ktoré konzumujete, môže pomôcť príznaky zmierniť a predísť vzniku nových kameňov.

Pokúste sa vyhnúť alebo obmedziť tieto potraviny s vysokým obsahom tuku vo vašej strave:

  • Vyprážané jedlá
  • Vysoko spracované potraviny (šišky, koláče, sušienky)
  • Mliečne výrobky, smotana a syry (syr, zmrzlina, maslo)
  • Mastné červené mäso

Odstráňte aj veľmi nízkokalorickú stravu. Ak máte nadváhu, snažte sa o postupnú stratu hmotnosti, čo je približne 0,5 až 1 kg týždenne tým. Docielite toho tak, že sa budete držať zdravého, vyváženého stravovania a životného štýlu pričom zaradíte aj pravidelné cvičenie. Stravu meňte vždy pod dohľadom lekára alebo výživového poradcu.

Ak u seba pozorujete príznaky aj naďalej, navštívte svojho lekára. Možno budete potrebovať operáciu na odstránenie žlčníka.

Žlčníková diéta po operácii

Po operácii žlčníka sa vyhnite sa týmto jedlám:

  • Potraviny obsahujúce viac ako 3 gramy tuku
  • Mastné, vyprážané alebo spracované potraviny
  • Smotanové omáčky alebo krémy
  • Plnotučné mliečne výrobky

Ak je nutné odstrániť vám žlčník, pravdepodobne budete mať v týždňoch po chirurgickom zákroku hnačku a uvoľnené stolice kvôli viac plynulému uvoľňovaniu žlče do vašich čriev. Aby ste znížili tieto vedľajšie účinky, mali by ste sa vyhýbať vysoko tučným potravinám, najmä potravín, ktoré sú spracované, vyprážané alebo mastné. Dokonca aj potraviny s vysokým obsahom tuku, ako sú smotanové omáčky alebo kvasnice, môžu vaše symptómy zhoršiť. Nahraďte plnotučné mliečne a mliečne výrobky výrobkami so zníženým obsahom tuku alebo bez mliečneho tuku.

Namiesto toho jedzte potraviny s vysokým obsahom vlákniny, ktoré majú nízky obsah tuku. Podľa odborníkov by ste mali jesť potraviny s menej ako 3 gramami tuku na porciu. Pomaly zvyšujte vlákninu tým, že začnete s rozpustnou vlákninou, ako je ovos. Jedzte menšie jedlá a jedzte častejšie.

Bylinky, enzýmy a kyseliny

Okrem zmeny stravy tu sú ďalšie prírodné žlčníkové doplnky na zníženie bolesti a zápalu, ktorými môžete svoju žlčníkovú diétu doplniť a obohatiť.

  • Milk Thistle (Mličny bodliak) ( užívajte150 miligramov dvakrát denne).

Ukázalo sa, že tento bodliak zvyšuje prietok žlče a pomáha pri detoxikácii pečene a žlčníka. Výskumníci potvrdili, že bodliak má prirodzený hepatoprotektívny účinok a pôsobí niekoľkými z nasledujúcich spôsobov: má antioxidačné účinky, tvorí blokádou toxínov na úrovni membrány, zvyšuje syntézu bielkovín, má antifibrotický účinok a je tiež schopný produkovať protizápalové alebo imunomodulačné látky.

  • Enzýmy lipázy (dve odmerky s jedlom) – Tento enzým môže pôsobiť na zlepšenie trávenia tuku a použitie žlče.
  • Žlčové soli (500 až 1 000 miligramov s jedlom) – Žlčové soli môžu pomôcť zlepšiť rozklad tukov a výrazne zlepšiť funkciu žlčníka.
  • Kurkuma (1000 miligramov denne) – Turmeric a jeho najaktívnejšia zlúčenina, kurkumín, majú protizápalové vlastnosti, ktoré môžu pomôcť znížiť opuchy žlčníka a zlepšiť prietok žlče.
  • Koreň púpavy(500 miligramov s jedlom) – Púpava sa používa po stáročia na zlepšenie mnohých tráviacich procesov v tele, podporuje zdravie pečene a reguluje použitie žlče.
  • Barberry – Tento rastlinný extrakt môže pomôcť pri liečbe ťažkostí so žlčníkom, bojovať proti infekciám a vyčistiť pečeň a žlčník.
  • Rozmarínový olej – Zmiešajte tri kvapky rozmarínového oleja s čajovou lyžičkou kokosového oleja a dvakrát denne rozotrite v oblasti žlčníka, aby ste pomohli pri čistení a znížení zápalu.