Vyberte stranu

Zelená káva je naozaj zaujímavý fenomén. Aká je však pravda o tom, že pomáha na chudnutie? Sú jej účinky naozaj také, ako hovoria viaceré skúsenosti na internete?

Skôr či neskôr na pojem zelená káva narazí každý, kto sa zaujíma viac o chudnutie. Tento produkt je už aj na Slovensku pomerne žiadaný, no ako ukazuje nejedno internetové fórum alebo diskusia, výsledky a účinky nie sú tak jednoznačné. Práve preto som sa rozhodol, že sa na zelenú kávu pozriem bližšie a to nielen teoreticky, ale aj prakticky. Rozhodne to však neberte tak, že toto má byť univerzálna recenzia na všetky produkty.

Čo je zelená káva?

Poďme sa pozrieť najprv na teóriu. Zelená káva je názov pre nápoj vyrábaný z nepražených prírodných zŕn obyčajnej kávy. Tento proces je pomerne jednoduchý, pretože po zbere zelených kávovníkových bobúľ sa nechajú tieto vysušiť na slnku niekoľko týždňov. Po určitom čase na slnku zelený obal praskne a uvoľní  sa samotné kávovníkové zrno, čo je už produkt zelenej kávy.

Na rozdiel od klasickej, kde sa tieto bobule pražia v pražiarni pri teplote takmer 500 stupňov Celzia, pri zelenej káve nedochádza k takémuto spracovaniu. To umožňuje kávovému zrnu zachovať si niektoré veľmi dôležité látky pôvodného zloženia, najmä chlorogénne kyseliny.

Kým pražená káva má podiel týchto kyselín zhruba od 1 do 5 %, zelená káva ich obsahuje v ideálnom prípade až 10 %. A prečo sa práve podiel tejto látky v rámci celkového zloženia tak zvýrazňuje? Chlorogénne kyseliny sú totiž veľmi silné prirodzené antioxidanty, ktoré chránia bunky pred tzv. oxidačným stresom. Ten môže za starnutie bunky a vzápätí aj za starnutie celého organizmu.

Zelená káva a chudnutie

Vďaka tomu, že zelená káva bez praženia obsahuje vysoké množstvo jednej špecifickej kyseliny, pripisujú sa jej aj účinky na chudnutie. Ide konkrétne o kyselinu CGA, ktorá by mala byť zodpovedná za zníženie pocitu hladu, ale napríklad aj za zrýchlenie metabolizmu tukov. Okrem toho má mať aj pozitívny vplyv na detoxikáciu a očistenie organizmu od toxínov.

Stretol som sa už dokonca aj s tvrdením, že zelená káva má schopnosť spomaliť uvoľňovanie cukru v krvnom obehu. To by malo spomaliť aj ukladanie cukrov v tele, čo by malo znamenať v konečnom dôsledku obmedzenie ukladania aj tukov.

Okrem toho sa zelenej káve pripisujú aj nasledujúce účinky:

  • znižovanie krvného tlaku
  • zlepšenie priebehu celulitídy
  • zníženie rizika vzniku cukrovky 2. typu
  • povzbudenie tela a prísun energie
  • skrášlenie pokožky
  • zoštíhlenie postavy
  • zníženie chuti na jedlo
  • potlačenie tzv. JOJO efektu

TIP: Zelenú kávu si nevie vynachváliť aj množstvo celebrít, napríklad Jenifer Lopez. Keď som pozeral na naše slovenské internetové diskusie, našiel som názory pozitívne, ale aj negatívne. Myslím, že každý by mal hodnotiť najmä podľa vlastnej skúsenosti a neorientovať sa tým, čo povie niekto iný. Bez ohľadu na to, či je to celebrita alebo nie.

Predaj láme rekordy, či už ide tabletky alebo nápoj

Zelená káva sa predáva v dvoch formách. Prvou je klasické zalievanie, kde sa používa mletá káva určená na pitie, druhou kapsule ako výživový doplnok. Dávkovanie sa odlišuje práve podľa tejto formy, ale aj podľa toho, či sa jedná o mletú alebo zrnkovú kávu v prípade zalievania. Dokonca sa dajú nájsť aj viaceré typy, napríklad arabica alebo robusta.

Takýto je spôsob prípravy, odporúčané dávkovanie a spôsob, ako ju piť alebo konzumovať u väčšiny výrobcov:

  1. Mletá káva: pri mletej káve sa používajú 2 až 3 lyžičky, ktoré sa zalejú vodou s maximálnou teplotou 80 stupňov Celzia a celý nápoj sa nechá rozpustiť a mierne vychladnúť
  2. Zrnková káva: v tomto prípade sa rovnako zalejú 2 až 3 kávové lyžičky nie úplne vriacou vodou, ale nechajú sa ešte 10 minút lúhovať, aby sa zrná dostatočne rozpustili do nápoja
  3. Tabletky: 1 až 2 tabletky, najlepšie pred obedom alebo raňajkami, stačí zapiť studenou vodou alebo nejakou ovocnou šťavou

Vo väčšine prípadov sa uvádza, že ženy v tehotenstve a počas dojčenia by nemali zelenú kávu konzumovať. Rovnako výrobcovia upozorňujú v príbalových letákoch, že káva by sa nemala piť alebo konzumovať vo forme kapsúl na večer, pretože môže mať príliš povzbudzujúce účinky na organizmus. Odporúča sa konzumovať ju pred jedlom, ideálne 30 minút, no niektoré značky indikujú naopak konzumáciu po jedle.

Kde sa dá kúpiť?

Najčastejšie sa dá zelená káva na chudnutie kúpiť v lekárni alebo cez internet v špecializovaných eshopoch zameraných na zdravú výživu, zelené potraviny a chudnutie. Videl som už dokonca aj situáciu, kedy sa v reštaurácii dalo objednať espresso zo zelenej kávy. Čo sa týka ceny, zdá sa, že je jedno, či si kupujete klasickú praženú alebo zelenú kávu, vychádza to podobne.

Zaujímavé sú niektoré príchute, najmä čo sa týka klasickej zalievanej kávy. Asi kvôli tomu, aby káva chutila aj ľuďom, ktorí takéto nápoje nevyhľadávajú, sa dá kúpiť napríklad zelená káva s kardanom, s kokosom, s vanilkou, so škoricou, so zázvorom alebo s inými príchuťami. Samozrejme, ide o bylinky, ktoré sú spracované prírodne, takže pozitívne je, že sa nejedná o žiadnu „umelinu“.

Čo vám málokto povie – ide o doplnok stravy, nie liek

Áno, toto je zásadné konštatovanie. Zatiaľ každá zelená káva, bez ohľadu na výrobcu alebo značku, bola ako produkt registrovaná vo forme doplnku stravy. To znamená, že nemá schválené liečivé účinky a nejedná sa teda v rámci kategorizácie o liek. Zároveň platí, že nejde o žiadnu náhradu pestrej stravy.

Toľko teda teória, ale čo to znamená v praxi? Asi len toľko, že rozličné účinky u každého človeka znamenajú, že neexistuje 100 % istota, že zelená káva naozaj pomôže každému na chudnutie. Keby to tak bolo, bola by zaregistrovaná ako liek, pretože by jej liečivé účinky boli preukázané.

Neznamená to ale na druhú stranu ani to, že by sa jednalo o podfuk. Zelená káva vďaka svojmu zloženiu naozaj môže mať deklarované účinky, ale rozhodne nie tak, aby ste napríklad schudli zo dňa na deň. To by ste museli vypiť či skonzumovať takú dávku, ktorá by bola pre organizmus netolerovateľná.

Aké sú moje skúsenosti?

Ja sám som zelenú kávu pil pomerne dlhú dobu, no dal som si vždy napríklad po dvoch mesiacoch jednomesačnú prestávku. To možno aj mierne ovplyvnilo výsledok u mňa samotného. Vzhľadom na spôsob stravovania musím povedať, že som musel trocha viac „pritvrdiť“ v prípade raňajok, pretože u mňa káva pri veľmi ľahkom jedle spôsobila skôr pocit hladu, ako pocit zasýtenia.

To však môže znamenať aj to, že sa u mňa naozaj zrýchlil metabolizmus, čo je jeden z účinkov, ktoré káva sľubuje. Čo sa týka samotného chudnutia, tak tu môžem povedať, že nejaký účinok som zaznamenal, ale nešlo o nič prevratné. Viem však o ľuďoch, ktorí nemali napríklad takú životosprávu alebo životný štýl plný pohybu, ako mám ja, u ktorých boli účinky viditeľnejšie.

TIP: Hľadal som a našiel som dokonca aj názor lekára, ktorý je zároveň odborníkom na obezitu. Ten dal v podstate „za pravdu“ tomu, čo hovorím aj ja – zelená káva má určite pozitívne účinky na organizmus, ale žiadne zázračné schopnosti mať nemôže.

Odporúčanie na záver

Zelenú kávu by som určite nezavrhoval. Pokiaľ vám chutí a vám osobne pomáha napríklad k zlepšeniu zdravotného stavu, nenachádzam dôvod, prečo by som vám ju mal vyhovárať. Pitie kávy naozaj podporuje zvýšenie antioxidantov v tele je to aj dobrá prevencia proti diabetes mellitus 2. stupňa.

Samozrejme, pokiaľ to nepreháňate so sladením cukrom. Nemyslím si však, že by šlo o prelomový prípravok, ktorý spraví obrovský rozdiel vo vašej váhe sám o sebe. Zdravá životospráva, cvičenie a správny jedálniček sa skrátka obísť nedajú. Ani kávou, hocijako zelenou 🙂