Vyberte stranu

Napriek svojmu názvu, táto diéta nie je len o ryži. Bola vynájdená okolo od roku 1939 a získala si novú vlnu popularity v čase, keď bola zverejnená kniha „Rice Diet Solution“.

Stratíte váhu znížením kalórií, sodíka, tuku, cukru a bielkovín podľa nového stravovacieho plánu, ktorý tiež hovorí, že pomôže očistiť a detoxikovať vaše telo, bez toho, aby ste sa cítili hladní.

Koľko váhy schudnem? Každý je iný, ale počas prvého mesiaca ženy zväčša stratia okolo 10kg v závislosti od pôvodnej hmotnosti a muži podľa knihy „Rice Diet Solutiuon“ v priemere stratia okolo 15kg.

Ale je toho oveľa viac, než len vaša váha. Plán tiež odporúča cvičenie, vedenie si záznamov o tom, čo jeme a meditáciu. Tá nám pomôže vyvážiť a zvládnuť každodenný stres. Ako hovorí kniha: „Je to fyzický, emocionálny a duchovný program, ktorý zmení spôsob, akým žijete.“

Čo môžete jesť a čo nemôžete

Tento stravovací plán je dosť reštriktívny. Obsahuje čerstvé ovocie a zeleninu, celé obilniny, fazuľa s nízkym obsahom soli a iné chudé bielkoviny.

Každý deň dostanete porciu škrobu, mliečnych výrobkov, ovocia a zeleniny.

Strava má tri fázy a prvá fáza umožňuje prijať iba 800 kalórií za deň. Kalórie sa postupne zvyšujú na 1200 za deň.

Na alkohol by ste mali na čas zabudnúť.

Vaša úroveň úsilia bude v tejto fáze pomerne vysoká, pretože sa chystáte  znížiť kalórie, soľ, tuk a cukor – všetko naraz. Ryžová diéta sa začína ako bežná liečba cukrovky a hypertenzie. Ak máte veľmi nízko kalorickú diétu s 1 200 kalórií alebo menej, mali by ste byť monitorovaní zdravotníckym pracovníkom.

Obmedzenia: Všetky skupiny potravín majú v strave svoje miesto, dôležitý je počet a veľkosť porcií. Potraviny s vysokým obsahom vlákniny, ako sú ovocie, zelenina, fazuľa a zrná, by vám mali pomôcť cítiť sa sýto.

Potrava v ryžovej diéte vám nedáva dostatok vápnika a vitamínu D, takže budete potrebovať výživové doplnky. Plán tiež poskytuje oveľa menej proteínov, ako sa odporúča zdravým ľuďom. Ak máte nejaké zdravotné komplikácie, pred začatím tejto stravy sa poraďte so svojím lekárom.

Varenie a nakupovanie: odporúčané jedlá nie sú drahé a sú k dispozícii v každom obchode s potravinami.

Zásadne nepoužívajte predom pripravené balené potraviny alebo polotovary.

Cvičenie: mali by ste ho zaradiť viac krát do týždňa.

A čo ak som vegetarián?

Vegetariáni a vegáni: Ryžová diéta by mohla byť pre vás to pravé, pretože fazuľa a vajcia sú prijateľnými zdrojmi chudých bielkovín. Ak ste vegán, môžete mliečne výrobky nahradiť sójovými.

Bezlepkové: Táto diéta je naviac bezlepoková, pretože ryža lepok neobsahuje. Pozor ale, lepok sa nachádza v mnohých ďalších výrobkoch, o ktorých to ani len netušíte, preto budete musieť čítať etikety na obale potravín.

Táto diéta naviac obsahuje málo soli, pretože plán obmedzuje obsah sodíka vo vašej strave.

Obsah tukov bude vo vašom jedálničku nízky, pretože všetky mliečne výrobky ktoré budete konzumovať sú nízkotučné alebo bez tuku a všetky bielkoviny sú chudé.

Čo by ste mali vedieť?

Ryžová diéta môže byť tiež spôsobom, ako pomôcť pri liečení ochorení srdca a hypertenzie. Limity sodíka môžu pomôcť znížiť krvný tlak a nízky obsah tukov vo vašom jedálničku, vám môže pomôcť znížiť vysoký cholesterol.

Náklady ryžovej diéty: Žiadne okrem kúpených jedál, ktoré však zoženiete za úplne bežnú cenu.

Pomoc odborníka: Jedná sa o diétu, ktorú si môžete nastaviť sami, pokiaľ je váš zdravotný stav dobrý a kalórie neznižujete na rizikové množstvo.

Funguje to?

Táto 1200-kalorická strava s niekoľkými porciami za deň, vrátane cvičenia, spolu s tipmi na zníženie stresu a s radami týkajúcimi sa zmien zdravého životného štýlu vám pomôže schudnúť.

Pripravte sa však na to, že neflexibilná a nízkokalorická strava, ako je táto, bude ťažká na dlhodobejšie udržanie. Je skutočnou výzvou hlavne na spoločenských udalostiach. Okrem toho má niekoľko výživových nedostatkov.

Obmedzenie bielkovín na menej ako polovicu odporúčaného množstva môže viesť k strate svalovej hmoty a vy sa budete pravdepodobne cítiť hladní.

Naviac zatiaľ, čo odborníci na ryžovú diétu tvrdia, že detoxikuje vaše telo, neexistuje žiadny dôkaz, že detoxikácia skutočne odstraňuje toxíny z tela.

Pre koho je takýto výživový plán vhodný?

Ryžová diéta je nízkokalorická, málo bielkovinová, nízkotučná s malý mobsahom sodíka a môže byť vhodná pre každého, kto má ochorenie srdca, vysoký krvný tlak, vysoký cholesterol alebo cukrovku 2. typu.

Pozor! Pred začatím stravovania sa porozprávajte so svojím lekárom.

Posledné slová

Ryžová diéta bude určite viesť k strate hmotnosti kvôli veľmi nízkemu množstvu povolených kalórií na deň, to vám však môže vziať celkové potešenie z jedla, pričom sa bude vaša chuť na nezdravé alebo nepovolené potraviny zvyšovať.

Tento diétny program môže byť dobrým štartom pre celkovú zmenu životného štýlu smerom k zdravšiemu stravovaniu, ale je viac než pravdepodobné, že je príliš prísny na to, aby ste ho dodržiavali dlhší čas. Prísne diéty majú tendenciu fungovať skôr pre krátkodobé účely. Z dlhodobého hľadiska by sme vám túto diétu teda rozhodne neodporúčali.

Ak máte nejaký zdravotný problém alebo potrebujete rýchlo znížiť Vašu telesnú hmotnosť zo zdravotných dôvodov, tento plán vám môže pomôcť, ale najskôr sa poraďte so svojím lekárom. Vo väčšine prípadov je pre vás lepšie dodržiavať diétu odporučenú lekárom s nízkym obsahom kalórií, ktorá ale obsahuje dostatočné množstvo proteínov.

Nezabudnite doplniť vašu stravu vápnikom, vitamínom D a multivitamínom, aby ste vyplnili výživové medzery vznikajúce z nedostatočnej pestrosti vašej stravy.