Vyberte stranu

Bežná liečba stukovatenia pečene a iných pečeňových ochorení, či už to súvisí s alkoholom alebo nie, je založená na vyváženej strave. Pri správnej strave nám tiež výrazne pomôže aj pravidelné cvičenie. Pýtate sa ale, čo by malo byť na vašom tanieri?

Všeobecne povedané, potraviny, ktoré napomáhajú liečiť poškodenie buniek, uľahčujú vášmu telu narábanie s inzulínom, alebo znižujú zápaly. Tieto všetky vám pomôžu zlepšiť váš stav.

Keďže každý človek je iný, mali by ste spolupracovať aj so svojím lekárom, aby ste začali s takým stravovacím plánom, ktorý je pre vás najvhodnejší.

Stredomorská strava

Hoci tento typ stravy nebol pôvodne určený pre ľudí s ochorením pečene, kombinuje druhy potravín, ktoré pomáhajú znížiť tuk v pečeni, zdravé tuky, antioxidanty a komplexné sacharidy.

Veci, na ktoré by ste jednoznačne mali mať na vašom tanieri zahŕňajú:

  • ryby
  • ovocie
  • zrná
  • orechy
  • olivový olej
  • zelenina
  • zdravé tuky

Vaše bunky používajú glukózu, ako hlavný zdroj energie. Hormón inzulín pomáha získať glukózu z tráveného jedla a presunúť ju do buniek.

Ľudia s tukovým ochorením pečene sú často odolní voči inzulínu. Ich telo produkuje inzulín, ale ten nefunguje tak ako by mal. Glukóza sa tvorí v krvi a pečeň mení tento cukor na tuk.

Niektoré tuky vo vašej strave môžu zlepšiť vašu citlivosť na inzulín. Vaše bunky tak dostanú potrebnú glukózu a vaša pečeň nemusí cukor premieňať a uchovávať ho ako tuk.

Omega-3 mastné kyseliny sa nachádzajú v rybách, rybacom oleji, rastlinných olejoch, orechoch (najmä vlašských orechov), ľanových semienkach a ľanovom oleji a listovej zelenine.

Mononenasýtené tuky sa nachádzajú v rastlinných zdrojoch, ako sú olivy, orechy a avokádo.

Vyvarujte sa nasýteným tukom. Jedzte menej mäsa a mliečnych výrobkov. Vyvarujte sa pečeniu a vyprážaniu potravín na palmovom alebo kokosovom oleji. Tieto vedú k zvýšeniu obsahu tukov v pečeni.

Antioxidanty

Ďalším dôvodom nadmerného ukladania tuku je to, že pečeňové bunky sú poškodené, a tak sa živiny nespracujú správne. Ovocie (najmä plody), zelenina a niektoré ďalšie potraviny obsahujú zlúčeniny známe ako antioxidanty, ktoré môžu chrániť bunky pred poškodením.

Niektoré štúdie zistili, že vitamín E pomáha s tukovým ochorením pečene. Ďalšie výskumy poukazujú na zlepšenie ochorenia pečene pri užívaní tohto vitamínu spolu s vitamínom C a liekom znižujúcim hladinu cholesterolu. Lekári nevedia, ktorý z nich je zodpovedný za zlepšenie stavu, alebo či všetky tri spolupracujú navzájom.

Slnečnicové semienka a mandle sú dobrým zdrojom vitamínu E spolu s kvapalnými rastlinnými olejmi obsahujúcimi mononenasýtené tuky – ďalší dôvod na varenie s olivovým olejom alebo repkovým olejom.

Vedci študujú aj ďalšie potraviny obsahujúce antioxidanty a doplnky výživy, aby zistili, či môžu mať dobrý vplyv pre vašu pečeň:

Káva bola spojená s nižšou obezitou, inzulínovou rezistenciou a zápalom. Môže vás ochrániť pred srdcovými chorobami a inými ochoreniami pečene.

Surový cesnak môže zlepšiť inzulínovú rezistenciu a pomôcť telu rozkladať tuky.

Zelený čaj, taktiež znižuje prírastok hmotnosti, množstvo tuku v tele, inzulínovú rezistenciu a ďalšie. Zatiaľ však neexistuje dostatok štúdií, ktoré by to testovali u ľudí.

Goji bobule, rastlinka, ktorá bola často používaná v čínskej medicíne, taktiež môže mať vplyv na stratu niekoľkých centimetrov vo z vášho drieku.

Resveratrol, ktorý pochádza zo šupky červeného hrozna, môže pomôcť kontrolovať zápal. Iné štúdie naznačujú, že jeho účinnosť súvisí s tým, v akom množstve sa užíva.

Selén je minerál, ktorý sa nachádza v para orechoch, tuniaku a ustriciach. (Väčšina ľudí ho má dostatok zo stravy.)

Pred užívaním akýchkoľvek doplnkov sa poraďte so svojím lekárom. Môžu totiž zmeniť spôsob, akým by ste mali jesť lieky, alebo môžu spôsobiť iné zdravotné problémy. Nemusia byť užitočné, ak neužívate správne množstvo správnym spôsobom.

Vyberte si vhodný zdroj sacharidov

Príliš veľa jednoduchého cukru urýchľuje proces, ktorým vaša pečeň premieňa jedlo na tuky. Nejedzte cukríky, nepite sladkú sódu a ďalšie potraviny s pridanými cukrami vrátane kukuričného sirupu s vysokým obsahom fruktózy. Vyberte si namiesto toho prirodzene sladké potraviny, ako ovocie.

Komplexné sacharidy, ako sú tie s veľkým obsahom vlákniny, sú bezpečnejšie a vhodnejšie. Majú tendenciu mať nízky glykemický index, takže sa trávia pomalšie a ich cukor sa neukladá do tuku. To môže pomôcť zvýšiť vašu citlivosť na inzulín a znížiť hladinu cholesterolu v krvi.

Najlepšie sacharidy zahŕňajú: celé zrná, fazuľu a šošovku a škrobovú zeleninu.

Ďalšie kľúčové živiny

Nízka hladina vitamínu D vo vašom tele môžu súvisieť s ťažším ochorením pečene. Vaše telo vyrába vitamín D, keď ste na slnku. Tiež sa pridáva do niektorých mliečnych výrobkov. (vyberajte si odtučnené mliečne výrobky, pretože majú menej nasýtených tukov.)

Jedna čínska štúdia našla spojenie medzi nízkymi hladinami draslíka a nealkoholickým tukovým ochorením pečene (NAFLD). Ryby ako treska, losos a sardinky sú veľmi dobrými zdrojmi tohto vitamínu. Nachádza sa tiež v zelenine vrátane brokolice, hrášku a sladkých zemiakov, v ovocí ako sú banány, kivi a marhule. Mliečne výrobky, ako napríklad mlieko a jogurt, majú vysoký obsah draslíka.

Najnovšie štúdie ukazujú, že betaín pomáha chrániť pečeň pred stukovatením. Nachádza sa v pšeničných klíčkoch a krevetách.

Alkohol

Pri problémoch s pečeňou by ste nemali piť vôbec, a to hlavne, ak bolo vaše ochorenie pečene spôsobené ťažkým pitím alkoholu. Môže to totižto viesť k ešte závažnejšiemu poškodeniu pečene. Ak je vaša pečeň v poriadku, pitie alkoholu je prípustné ale stále si kontrolujte množstvo, ktoré prijmete.

Sója

Sója je vysoko kvalitný proteín, ktorý nemá žiadny cholesterol ani živočíšny tuk. Má nízky obsah nasýtených tukov, vysoký obsah vlákniny a je známe, že znižuje riziko ochorenia srdca a cievnej či mozgovej príhody, môže pomôcť predchádzať osteoporóze, zmierniť návaly tepla počas menopauzy a môže dokonca pomôcť chrániť pred rakovinou prsníka, prostaty a čriev. Vo viac ako 3 000 výskumných prácach o sóji neexistujú žiadne dôkazy na podporu nedávnej diskusie o vzťahu medzi sójou a rakovinou alebo o jej iných negatívnych účinkoch na zdravie.

Sóju nájdeme v: sójovom mlieku, sójovom jogurte, sójovom pudinu, sójovej zmrzline, tofu a sójových náhradách mäsa.

Odporúčaný príjem: Jeden až štyri porcie denne (sójové mlieko v cereáliách, tofu ako vhodná večera a sójová zmrzlina ako dezert).

Zeleninové šťavy

Jednoduchý spôsob, ako sa uistiť, že budete mať v dennej strave dostatok zeleniny. Zeleninová šťava obsahuje základné vitamíny, minerály a ďalšie živiny, ktoré sa nachádzajú v zelenine v pôvodnej forme (okrem vlákniny). Na rozdiel od ovocného džúsu obsahuje veľmi málo alebo žiadny cukor, takže je nízko kalorická a má vysoký obsah živín. Paradajková šťava je mimoriadne dobrý zdroj lykopénu, antioxidantu, ktorý môže znížiť riziko srdcového infarktu, rakoviny prostaty a pravdepodobne iných typov rakoviny. Mrkva, zeler, červená repa, uhorka, paprika, paradajka a zázvor môžu byť odšťavené. Ak kupujete balené zeleninové šťavy, nezabudnite vybrať druhy s nízkym obsahom sodíka.

Odporúčaný príjem: Ak sa pravidelne stravujete tak, že dodržiavate odporúčaných 5 dávok zeleniny denne, mali by ste piť jednu zeleninovú šťavu týždenne. Ak jete menej zeleniny, používajte šťavy, ktoré vám pomôžu doplniť vitamíny a minerály.

Zahrnutie vyššie spomínaných super potravín do vašej vyváženej stravy a životného štýlu vám pomôže udržať si zdravú hmotnosť, podporiť trávenie a znížiť hladinu cholesterolu – to všetko je dobrá správa pre vašu pečeň.