Vyberte stranu

Obezita

Obezita je pojem, ktorý naháňa strach. Paradoxne, z nesprávnych dôvodov. Myslíte si totiž, že je to o vzhľade? Omyl, je to o zdraví. Obezita je totiž nebezpečná choroba!

Obezita patrí medzi najviac rozšírené choroby „moderného sveta“. Hovorí sa jej aj civilizačné ochorenie, pretože sa spája so životným štýlom celej jednej civilizácie, ktorú my označuje „západ“. Niekedy sa hovorí tomuto stavu laicky aj tučnota a je to niečo viac, ako nadváha. Čo sa za obezitou na Slovensku aj vo svete skrýva a či na ňu pomáha chudnutie, o tom si povieme viac kúsok ďalej.

Čo je to obezita

Wikipedia definuje obezitu ako nadmerné ukladanie energetických zásob v tele. Toto ukladanie má podobu tuku, keďže ako už vieme, telo si takto vytvára zásoby energie do budúcnosti. Toto máme spoločné s viacerými druhmi zvierat a ide teda o niečo prirodzené. Obezita je však stav, kedy dochádza nie k bežnému ukladaniu tuku, ale k nadmernému. To je spôsobené tým, že je väčší príjem energie, ako jej výdaj.

Obezita môže mať dve príčiny. Prvou je, že človek má nejakú chorobu, ktorá narušuje riadny metabolizmus a spôsobuje nadmerné ukladanie tuku. Najčastejšie ide o endokrinologické ochorenia, prípadne o konkrétne druhy mentálnych chorôb, ako je napríklad depresia. Druhým typom príčiny je bohužiaľ nesprávna životospráva a nesprávny životný štýl.

Vzhľadom na to, že rôznou mierou obezity trpí u nás už takmer tretina populácie, dá sa aj podľa tejto štatistiky jednoducho vydedukovať, že problém sa nachádza niekde medzi tanierom a stoličkou. Ak hádate, že za obezitu môže každý jeden z nás, tak hádate správne. Táto príčina je oveľa častejšia ako nejaké ochorenie. Musím dodať, že našťastie. Hoci, pre tých, ktorí si nejakou chorobou ospravedlňujú svoju obezitu, je to z ich pohľadu bohužiaľ.

Obezita sa môže vyskytnúť už u detí

Obezitou môžu trpieť nielen dospelí ľudia, ale aj deti. Tento problém je čoraz rozšírenejší nielen vo svete, ale aj u nás, na Slovensku. V tehotenstve býva obezita tiež bežným javom, najmä v tých prípadoch, že sa budúca matka snaží svoje telo čo najviac „vykŕmiť“, aby mohla živiť plod. Je to samozrejme mýtus, rovnako nebezpečný ako druhý extrém – snažiť sa počas tehotenstva chudnúť. Ani jedno nie je dobré.

Ako už správne tušíte, v prípade obezity zohrávajú podstatnú úlohu kalórie. Ak človek prijme za deň napríklad 4 tisíc kalórií, ale vydá ich len 3 tisíc, rozdiel sa musí niekde prejaviť. To, kde sa to prejaví, môže byť jedine a len jeho telo. Každý organizmus sa snaží aktuálny prebytok zužitkovať, no ak sa mu to nepodarí okamžite, rozhodne sa energiu uložiť „na horšie časy“.

TIP: Obezita môže byť aj u malých detí, kde je ešte na mieste uvažovať o chorobnej príčine, ktorá by nadmerné ukladanie tukov spôsobila. Bohužiaľ, často krát sa stretávam v praxi s tým, že za obezitu detí môžu väčšinou ich rodičia. Ak dieťa kŕmia nezdravými potravinami a zároveň mu nedoprajú dostatok pohybu, niet sa čomu čudovať, že je dieťa tučné.

Diagnostika obezity

Aby to však nebolo čisto len o dojmoch, existuje niečo, podľa čoho sa obezita dokáže presne „odmerať“. To niečo sa volá index telesnej hmotnosti, ktorý má skratku BMI. Obezita sa teda meria presne podľa toho, aký je index telesnej hmotnosti u daného človeka. Ten sa vyjadruje v jednotke kilogram na meter štvorcový.

BMI vlastne určuje, koľko tuku sa v organizme nachádza v porovnaní s ostatnými zložkami, najmä v porovnaní s vodou, svalmi, orgánmi a kosťami. Kým u štíhleho muža či ženy tvorí tuk bežne od 15 do 20 % hmotnosti, u ľudí s ťažkou obezitou to môže byť aj dvakrát toľko, prípadne oveľa viac. Ak má niekto napríklad 100 kg a tuk u neho tvorí 20 kg, stále je to „v norme“. Ak by však tuk tvoril až 40 kg, pôjde už o najťažšiu formu obezity.

Podľa indexu BMI existujú nasledujúce stupne obezity:

Nadváha – ak je index BMI v pásme hodnôt od 25 do 29,9

Obezita 1. stupňa – v prípade, že je číslo BMI od 30 do 34,9

Obezita 2. stupňa – v tomto prípade vychádza číslo BMI od 35 do 39,9

Obezita 3. stupňa – hodnota BMI je 40 alebo vyššia

BMI nehovorí nič konkrétne o spôsobe distribúcie tuku. Aby ste si teda nemysleli, že existuje len klasická brušná obezita, ktorá je viditeľná na prvý pohľad. Kým u mužov sa prebytočný tuk usádza najviac na bruchu, u žien najmä na bokoch. Ak má niekto podľa výpočtu BMI obezitu a napriek tomu jeho telo nemá tvar „hrušky“, je to tzv. štíhla obezita. V oboch prípadoch je však obezita vážny zdravotný problém a hneď si aj ukážeme, prečo.

Obezita je choroba, nie kozmetický nedostatok

Veľa ľudí si myslí, že obezita je problém zovňajška. Nie je tomu tak, obezita je seriózna choroba a vážny zdravotný problém. Ide o chronickú chorobu, s ktorou sú spojené ďalšie veľmi vážne ochorenia, najmä kardiovaskulárneho, tráviaceho, dýchacieho, metabolického a vylučovacieho systému. Nesmiem zabudnúť samozrejme ani na to, ako trpí pohybový aparát, čiže kosti a kĺby.

Obézni ľudia poznajú tri druhy problémov:

  1. Zdravotné problémy fyziologického charakteru – ide o choroby, ktoré som už spomínal
  2. Zdravotné problémy psychologického a mentálneho charakteru – začína to obvykle ľahkou depresiou, ale môže to v prípade vhodných predispozícii prerásť aj do vážneho narušenia sebadôvery, úzkosti, strachu a rôznych sociálnych fóbií
  3. Problémy sociálno-spoločenského charakteru – napríklad ťažšie presadenie sa v prípade niektorých profesií alebo celkovo v spoločnosti

A ktoré sú najčastejšie choroby a ochorenia spojené s obezitou? Tu je krátky zoznam, ktorý vás určite presvedčí, nakoľko vážne myslím svoje tvrdenie, že obezita je vážny zdravotný problém a nie kozmetický nedostatok:

  • cukrovka
  • ateroskleróza
  • trombóza
  • žlčové kamene
  • osteoartróza
  • osteoporóza
  • cholelitiáza
  • steatóza pečene
  • mykózy a ekzémy rôzneho druhu
  • vysoký krvný tlak
  • arytmia srdca
  • karcinóm prsníka u žien

TIP: Tieto spomínané ochorenia nemusia byť u každého človeka, ktorý trpí obezitou. Obezita „len“ zvyšuje riziko, že sa u vás vyskytnú. Ak poznáte niekoho z vášho okolia, ktorý netrpí ani jednou z vyššie zmienených chorôb, neznamená to ešte, že väčšina ľuďmi nimi v dôsledku obezity netrpí. Trpí, taká je trpká pravda.

Liečba obezity? Cielené chudnutie nestačí

Myslíte si, že na obezitu stačí začať chudnúť cez drastickú diétu? Alebo pomocou zázračných tabletiek? Bohužiaľ, sklamem vás, nie je tomu tak. Ak má niekto obezitu, nepomôže mu, ak začne napríklad skúšať rôzne diéty s vylúčením niektorých druhov živín, prípadne diéty zamerané na nadmernú konzumáciu niektorého jedla, napríklad ako sú ryžová diéta alebo kapustová diéta.

Podobne to je aj s cvičením. Ak začnete viac chodiť alebo behať, prípadne intenzívne chodiť do fitness centra a ostane len pri tomto, je veľmi nepravdepodobné, že sa vám podarí zdravo a dlhodobo schudnúť. Aká je teda odpoveď? Zmena životosprávy a zmena životného štýlu. Musíte sa začať stravovať zdravo, dávať pozor na príjem a výdaj kalórií a dávať pozor na príjem sacharidov a živočíšnych tukov.

Okrem toho:

  • treba úplne vylúčiť alkohol, fajčenie a sladkosti
  • začať jesť 5 krát denne
  • nahradiť sladené a inak nezdravé nápoje čistou vodou
  • úplne vylúčiť niektoré typy červeného mäsa a mliečnych výrobkov
  • začať sa viac hýbať a postupne pridávať fyzickú záťaž, najmä trénovať v rámci kardio-tréningov, ktoré zapájajú celé telo

Čím väčšia obezita u človeka je, tým dlhšie trvá, než sa jej zbaví. Áno, môže sa stať, že počas prvého týždňa zhodíte aj 5 kg, prípadne počas prvého mesiaca 10 kg. Ide ale o veľmi výnimočné prípady. Zdravé a bežné chudnutie predpokladá miernejšie tempo znižovania hmotnosti. Znova však opakujem, že závisí aj od toho, aká bola príčina obezity a aká bola „štartovacia pozícia“.

Na záver ešte dve veľmi dôležité poznámky. Prvá je, že to, že znížite svoju hmotnosť, je dobré pre váš organizmu a pre váš zdravotný stav. Zníženie hmotnosti však musí byť len na základe odstránenia príčiny, ktorá bola za obezitou – čiže v tomto prípade sa zameriavame na zlé stravovanie a nedostatok výdaja energie.

Druhá poznámka je ešte dôležitejšia – zníženie hmotnosti neznamená automaticky dokonalú postavu. Tu prichádza na rad práve jej formovanie a to cieleným cvičením a detailnými úpravami jedálnička. V tomto prípade odporúčam venovať dostatok času získaniu správnych informácií, pretože nesprávne zásahy do stravovania a aj do cvičenia môžu narobiť viac škody, ako osohu!