Vyberte stranu

Mačingová diéta

jan 11, 2017

Niekedy sa táto diéta nazýva aj diéta podľa Mačingovej. Na rozdiel od iných obsahuje veľa prospešných zásad a princípov. Zaujímavý je aj konkrétny jedálniček.

Osobne síce diéty neschvaľujem, pretože stravovanie by malo byť pestré. Na druhú stranu, diéta podľa Mačingovej vo mne zanechala oveľa pozitívnejšie dojmy. Rozhodol som sa preto, že vám ju predstavím bližšie a to so všetkými jej výhodami, ale aj nevýhodami. Upozorňujem, že toto nie je klasická podoba recenzie, ale na druhú stranu – ani Mačingovej diéta nie je klasická diéta.

Trocha teórie na úvod

Antónia Mačingová je slovenská expertka na zdravú výživu. Takto ju predstavuje aj jej vlastná kniha nazvaná Najedzte sa do štíhlosti. Už samotný názov je zaujímavé oxymoron a v takýchto zaujímavostiach budeme pokračovať aj ďalej. Mačingová diéta nie je ani tak diéta, ako skôr stravovací program, ktorý obsahuje presný rozpis a recepty na 28 dní stravovania.

Takto konkrétny jedálniček má len máloktorá diéta, takže musím oceniť snahu, že sa snaží diéta ponúkať konkrétne riešenia. Bohužiaľ, to je jediné, čo môžem na jedálničku oceniť. Má viacero mínusov, napríklad stravovanie je zúžené len na tri jedlá denne, prvý týždeň sa to doslova preháňa s mrkvou a dôsledkom dodržiavania diéty je v prvom a druhom týždni nadmerná únava.

Tu je niekoľko zásad a pravidiel, ktoré sú s diétou spojené:

  • Kupovať treba výrobky a potraviny z bio predajní v bio kvalite, ktorá zaručí čo najmenej chemických prísad v každom jedle a s týmto bodom sa nedá nesúhlasiť
  • Z jedálnička treba vylúčiť alkohol, kávu, sladkosti, bielu múku, čo je nepochybne prospešné
  • Diéta nepamätá na desiatu a olovrant
  • Každý deň treba vypiť 3 až 4 litre vody, čo určite naštartuje metabolizmus, ale toto množstvo určiť takto arbitrárne je trocha diskutabilná záležitosť
  • Po skončení úvodnej fázy, ktorá trvá 4 týždne, sa pokračuje ďalej podľa princípu striedania „sacharidového dňa“ s „bielkovinovým dňom“ a zároveň sa odporúča riešiť jedálniček v závislosti od krvnej skupiny

TIP: Viacero ľudí tvrdí, že táto diéta je veľmi dobrá na očistu organizmu, čiže na detox. Práve týmto účinkom sa vysvetľujú aj niektoré vedľajšie a negatívne účinky počas prvých dní. Na toto odpovedám jednoducho – spýtajte sa svojho gastroenterológa na túto teóriu a bude vám jasné, prečo nie je žiaden jednorazový detox možný a lepšie je sa stravovať dlhodobo zdravo.

28 dní diéty

Ako som už spomenul, diéta trvá 28 dní. Prvý týždeň je najťažší a to najmä kvôli radikálnej zmene v konzumácii jedál. Rovnako tiež nový pitný režim, ktorý u niektorých ľudí znamená možno aj 2 – násobný nárast objemu tekutín, je tiež šokom. Jedlá sú síce naozaj ľahké, ale podľa mňa sa príliš často opakujú. Mrkvový perkelt ani boršč sa nedajú jesť dookola, hoci diéta si to očividne myslí. Počas prvého týždňa sa vzhľadom na prudkú zmenu môžu vyskytnúť aj niektoré problémy, najmä s únavou a bolesťami hlavy.

Druhý týždeň sú už raňajky aj obedy pestrejšie, ale stále chýbajú olovrant a desiata. Bohužiaľ pre váš metabolizmus, tých sa nedočkáte ani v ďalšom období. Podľa mojich skúseností sa v tomto týždni už radikálne prejavujú známky príliš okresaného jedálneho lístku, čo spôsobí nadmernú vyčerpanosť a pokles energie. Pozitívne je, že sa zmenili raňajky, ale bohužiaľ, nie až tak dramaticky.

V druhej polovici diéty, čiže v tretí a štvrtý týždeň, sa už jedálniček viditeľne rozrastie. Pribudnú aj ryby, nejaké to hydinové mäso, pozitívne môžem hodnotiť aj tvaroh a orechy. Bohužiaľ, nedočkáte sa žiadnych tukov a to dokonca ani tých rastlinných, ktoré sú pozitívne. Tuky naše telo, podobne ako sacharidy, potrebuje. Samozrejme, v rozumnej miere a zdravej forme.

Ako teda zhodnotiť 4 týždne Mačingovej diéty? Skúsim v bodoch a čo najviac stručne a objektívne:

  • diéta je zameraná na detoxikáciu, pričom tento efekt zhodnotiť naozaj neviem a posúdenie by som možno prenechal lekárovi (či sa vôbec niečo také dá zariadiť a či to má aj dlhodobejší účinok)
  • viacero jedál a surovín je v diéte zaradených správne a viem si predstaviť, že by som ich jedol úplne v pohode, ale je ich málo
  • ja sám som mal problém s príjmom 4 litrov vody denne a to som už naučený naozaj na dostatočne bohatý pitný režim
  • v prvej polovici diéta nepochybne prinesie zníženie hmotnosti, ale nemyslím si, že by to bolo reálne dlhodobo, najmä vtedy, ak s ňou skončíte

Výhody diéty podľa Mačingovej

Poďme teraz k tomu, aké výhody táto diéta má. Ako som spomenul na úvod, výhodou je, že diéta je pomerne exaktná. Nemôže sa stať, že by ste nevedeli, čo máte v daný deň jesť. Je to síce možno trocha „zväzujúce“, ale ja hodnotím toto minimálne ako svetlý bod, nakoľko ostatné diéty sa tvária ohľadom presného jedálnička veľmi neutrálne a napríklad taká Dukanova diéta dáva možno až príliš voľnú ruku.

Druhou veľkou výhodou je, že väčšina odporúčaní má naozaj veľmi racionálny a prospešný charakter. Napríklad zásada, aby sa potraviny kupovali v čo možno najlepšej bio kvalite je určite pozitívna a musím s ňou v plnej miere súhlasiť. Rovnako ako fakt, že diéta zakazuje sladkosti, alkohol, kávu a potraviny z bielej múky. Voči týmto princípom nemôžem nič namietať.

V mnohých konkrétnych prípadoch môžem súhlasiť aj s výberom jedál do jedálnička a do receptov. Rovnako tiež odporúčanie na pohyb je správne, aj keď sa tomu neprikladá tak veľký dôraz. Ako najväčšiu výhodu by som videl to, že diéta nie je tak úplne typická diéta. To je len a len dobre. Bohužiaľ, tu už výhody končia.

Nevýhody diéty

Poďme teda na nevýhody. Prvou je, že aj napriek mojej pochvale o tom, že diéta podľa Mačingovej nie je klasická diéta, niektoré prvky v sebe nezaprie. Nedostatkom je napríklad prílišné sústredenie sa len na sacharidy a bielkoviny, čo je z môjho pohľadu prehnané. Nedostatočná pestrosť stravy je druhé veľké mínus a uvedomíte si to už v prvý týždeň, keďže ako raňajky máte naordinovanú vždy len mrkvu.

Tretia nevýhoda je úplné vylúčenie mäsa počas prvého týždňa. Ak ste vegetariáni, asi to pre vás nebude žiaden problém. V opačnom prípade si však musíte zvyknúť, že železo budete musieť prijímať inými formami. Štvrtou nevýhodou je, že ak sa pozriete na jedálniček, po chvíli zistíte, že v ňom chýba olovrant aj desiata. Jesť len 3 jedlá za deň je pritom v rozpore s tým, čo hovorím o potrebe naštartovania a udržania správneho metabolizmu.

Bohužiaľ, medzi nevýhody patrí aj výskyt niektorých vedľajších účinkov, najmä bolesti hlavy, únava a závrate. Diéta sa vás síce snaží presvedčiť, že je to dôsledok detoxikácie tela, ale ja by som tam videl skôr súvislosť so samotnou podstatou diéty – snažiť sa obmedziť jednu zložku stravy na úkor druhej. Skrátka, chýba mi viac pestrejšia strava podľa zásad zdravého stravovania.

TIP: Nebol som si úplne istý, či mám nasledujúcu poznámku zaradiť do nevýhod, ale asi to tak bude. Odporúčanie piť 3 až 4 litre vody denne je podľa mňa príliš prehnané. Takto konkrétne rozhodnúť o pitnom režime nie je možné a hoci v zásade súhlasím, že piť vodu je dobrá vec, až takto vysoké čísla by som ja sám osobne neodporúčal.

Moje odporúčanie

Mačingovej diéta je nepochybne zaujímavá. Bohužiaľ, viacero jej vlastností a zásad nemôžem prijať za svoje. Najväčší problém mám najmä s tým, že dlhodobo nie je možné túto diétu držať, nakoľko jej chýba potrebná pestrosť. Diéta podľa krvných skupín alebo vylúčenie kombinácie sacharidov a bielkovín naraz v jeden deň nemajú tiež bohužiaľ žiadnu vedeckú oporu.

Aspoň ja osobne som sa nedopátral k žiadnej vedeckej štúdii, ktorá by popisovala tieto zásady ako efektívne pre chudnutie. Odporúčam preto zobrať si z diéty vyššie spomínané pozitíva a držať sa toho, že tak tuky, ako aj cukry a bielkoviny sú potrebné pre náš organizmus v rozumnej miere a kombinácii. Žiadna diéta s úplným vylúčením ktorejkoľvek tejto zložky nie je cesta k vytúženej postave.