Vyberte stranu

Krabičková diéta

Pod pojmom krabičková diéta sa myslí diéta, pri ktorej získate všetky jedlá na deň v hotovej, krabičkovej forme. Je to jednoduché a pohodlné riešenie – ale je správne?

Odpoveď na túto otázku nie je jednoduchá a to preto, že pojem krabičková diéta nemusí znamenať vôbec nič konkrétne. Ide len o spôsob, akým sa pripravuje jedálniček na každý deň. Takýmto spôsobom ponúkajú ľuďom špecializované spoločnosti zamerané na prípravu zdravej stravy možnosť jednoducho a pohodlne „diétovať“, aj keď ani slovo diéta nie je úplne výstižné.

Trend, ktorý zasiahol viaceré mestá

Nechce sa vám pripravovať si jedlá a skúšať zložité recepty? Domáca strava nie je to, čomu dávate prednosť, no zároveň nechcete ani navštevovať reštaurácie, kde sa väčšinou nezdravo varí? Tak práve pre vás je určená tzv. krabičková diéta. Všetky jedlá, ktoré počas dňa budete konzumovať, čiže raňajky, desiatu, obed, olovrant aj večeru, vám raz za deň privezú domov alebo do práce už hotové.

Viacero takýchto diét sa odporúča aj na detoxikáciu alebo „reštart“ organizmu, avšak je otázne, nakoľko môže byť takáto diéta vhodná. Nehovorím, že sa nenájde aj správne zloženie krabičkovej diéty z tohto hľadiska, určite áno. Problém je skôr však v teórií o tom, že organizmus je potrebné radikálne detoxikovať nejakou diétou. Podľa mojich skúseností, väčšina gastroenterológov má opačný názor – a ja tiež.

O diétu nejde v tom pravom zmysle najmä preto, že väčšina krabičkových diét nie je založená na princípe drastického odopierania si niektorých druhov potravín alebo ich zložiek. Na rozdiel napríklad od sacharidových diét, tukových diét alebo bielkovinových diét, je pozitívom krabičkovej diéty, že je v drvivej väčšine prípadov pripravená rozumne a obsahuje pestrú stravu.

Krabičková diéta je obľúbená najmä vo väčších mestách, ako sú napríklad Bratislava, Nitra, Žilina, Trnava, Banská Bystrica, Trenčín, Prešov alebo Košice. Áno, existujú aj firmy, ktoré vám ponúkajú možnosť objednania stravy vo forme krabičkovej diéty aj v niektorých menších mestách, napríklad v Poprade, Martine, Michalovciach či Bánovciach nad Bebravou, ale ide skôr o výnimky, pretože ekonomika nepustí.

Cena vás možno prekvapí

Keď som už o tej ekonomike začal, poďme sa pozrieť na to, koľko stojí bežná krabičková diéta. Je to samozrejme veľmi individuálne, ale nečakajte, že sa dostanete pod sumu 10 € za jeden deň takejto diéty. Najčastejšie treba počítať s cenou od 12 do 15 € za jeden deň. Je to príliš veľa? Ak ste boli zvyknutý na domáce stravovanie za pár € na deň, určite áno.

Na druhú stranu, dnes stojí obed aj v rámci obedového menu bežne v reštaurácií od 4 až 5 € viac, takže ak si spočítate obed a večeru, k tomu raňajky, dostávate sa už na podobnú sumu. Samozrejme to len v prípade, že rátame sumu jedla v reštaurácií. Domáca strava je prirodzene lacnejšia, ale ruku na srdce: ak sa už zaujímate o krabičkovú diétu, zrejme domácu stravu nepreferujete, že?

Samotná cena je však možno to, čo by ste príliš riešiť nemali. Oveľa dôležitejšie je, aby bol výsledok kvalitný a zodpovedal všetkým zásadám správneho a dlhodobého stravovania. Je to vlastne podobne, ako so všetkým ostatným – ak je to lacné ale nefunguje to, je to prakticky najviac drahá vec na svete a peniaze investované do toho sú vyhodené von oknom. Ak to je o 1 či 2 € drahšie, ale účel to splní, je to dobrá investícia.

TIP: Ak sa vám zdá cena napriek tomu príliš vysoká, stačí si jednoducho vypočítať, koľko dáte za raňajky, obed a večeru. Ak sa stravujete aspoň raz za deň v reštaurácii, cena krabičkovej diéty nie je oveľa vyššia v prepočte na celý deň. Pri objednávke diéty na dlhšiu dobu sa dá získať väčšinou aj nejaká zľava, takže to využite a skúste takto diétovať napríklad viac mesiacov.

Druhy diéty

V ponuke sú rôzne druhy diét. Väčšina firiem sa snaží ponúknuť na výber diéty pre rôzne skupiny, vďaka čomu sú tieto diéty vhodné napríklad aj pre športovcov, ale aj pre bežných ľudí. Druhou skupinou diét sú úzko špecializované diéty, ktorým sa venujú firmy zamerané len na jeden druh diéty. Takto sa dá objednať napríklad diéta s minimum sacharidov alebo len s nízkotučnými produktmi.

Ja som v rámci svojho súkromného prieskumu našiel tieto druhy a typy diét:

  • diéta zameraná čisto pre chudnutie z nadváhy a obezity
  • vegetariánska krabičková diéta, čiže bez mäsa
  • špeciálna diéta určená pre ženy v tehotenstve
  • diéta pre dojčiace mamičky
  • diéta pre tých, čo majú laktózovú intoleranciu
  • diéta pre celiatikov
  • diéta pre diabetikov, čiže bez cukru
  • diéta pre kulturistov a tých, čo chcú zväčšiť objem svalovej hmoty
  • diéta pre tých, čo chcú zhodiť len zopár kilogramov a venujú sa pravidelne pohybu
  • diéta špeciálne pre športovcov s vysokým obsahom bielkovín a energie
  • diéta zameraná špeciálne na detox a očistu organizmu
  • bežná diéta zameraná na zdravé stravovanie

Ja osobne by som preferoval posledný typ, hoci paradoxne, tento sa vyskytuje najmenej. To je asi aj to, prečo ani krabičkovú diétu nevidím ako dlhodobé a ideálne riešenie – skrátka prílišná špecializácia len na jeden problém (alebo jeden cieľ) potláča komplexnosť v stravovaní. Tá je pritom základom vlastne pre všetky vyššie spomínané skupiny. Výnimkou je možno vegetariánska diéta, kde je snaha pokryť všetko ostatné v bežnom pomere.

TIP: Ak sa dá a máte tú možnosť, vyberte si takú krabičkovú diétu, ktorá ponúka čo najviac sezónnych jedál a odoberá suroviny z lokálnych zdrojov. Čerstvosť potravín je popri ich správnom zložení a spracovaní asi najdôležitejšou podmienkou pre zdravé stravovanie. Nepodceňujte tento faktor a neriaďte sa vždy len cenou!

Aké sú skúsenosti s týmito diétami

Možno budete prekvapení (alebo možno aj nie), ale pozitívne. Väčšinou recenzie takýchto diét ukážu, že zloženie jedál má dobrý základ a filozofia diéty dodržuje základné princípy, čiže správny počet kalórií a pomer medzi tukmi, bielkovinami a cukrami.

Jedálniček s presne určenými kalorickými hodnotami je určite niečo, čo treba pochváliť. Podobne aj individuálny prístup väčšiny firiem ponúkajúcich takéto diéty, pretože ponúkajú viacero druhov diét a snažia sa pre každého podľa jeho profilu nájsť tú najvhodnejšiu.

Ako výhodu by som videl najmä jednoduchosť a pohodlnosť tohto riešenia. Nemusíte nič riešiť, máte zabezpečenú pestrú stravu na každý deň a aj pri dlhodobom stravovaní týmto spôsobom sa obvykle nestane, že by bolo zloženie jedálnička jednotvárne. Väčšina firiem tiež dbá na dostatok vitamínov, vlákniny a minerálov, takže živín si užije vaše telo naozaj dosť.

Čo vidím ako ďalšie pozitíva? Najmä:

  • fakt, že sa začnete viac zaujímať o to, čo jete
  • na základe praxe získate skúsenosti s tým, že zdravé jedlo môže byť aj pestré a aj chutné
  • to, že sa naučíte na kvalitnejšie suroviny, napríklad na používanie celozrnnej múky namiesto bežnej bielej
  • skutočnosť, že pre väčšinu ľudí je krabičková diéta akýmsi odrazovým mostíkom k tomu, aby po istom čase prešli na domáce stravovanie s využitím už získaných znalostí o správnom stravovaní

Krabičková diéta ale prináša aj niektoré negatíva, respektíve by som skôr povedal, že má svoje obmedzenia a limity. Tu sú:

  • nie je to všeliek a veľa ľudí si môže myslieť, že takáto diéta sama o sebe stačí pre zdravé chudnutie, čo nie je pravda
  • príliš veľa diét je zameraných napríklad na nízkotučný, nízko kalorický alebo nízko sacharidový štýl stravovania, čo samozrejme nevyhovuje každému organizmu (dokonca podľa mňa najmä nízko sacharidový štýl nevyhovuje takmer nikomu)
  • nutnosť ohrievania stravy v mikrovlnke, čo je samé o sebe už veľmi otázne z pohľadu zdravého stravovania (ak sa k tomu pridá ohrievanie v plastových obaloch, tak je to „jasné“
  • nepriamo ide o podporovanie lenivosti a princípu, že „za vás“ niekto vyrieši vaše zdravie – nie, nevyrieši

Moje zhodnotenie a odporúčanie

Krabičková diéta je rozhodne lepšie riešenie, ako sa naďalej stravovať nezdravo. Ak ste príliš lenivý pripravovať si doma zdravé jedlo, môžem vám krabičkovú diétu na úvod odporučiť. Naučíte sa stravovať rozhodne zdravšie, určite pravidelne a naučíte sa niečo aj o tom, ako to má celé „fungovať“. Celoživotné riešenie to ale nie je. Taktiež musím zopakovať, že diétovanie samo o sebe nepomôže. Chudnutie musí byť komplexné, zdravé a spojené s pohybom.