Vyberte stranu

Pôst, alebo hladovka môže byť pre vaše zdravie veľmi prospešný, ak sa robí správne.

Ak máte nadváhu, môže byť pôst príležitosťou schudnúť. Musíte sa však snažiť o zdravé stravovanie aj po jeho ukončení.

Hladovaním myslíme doslovné hladovanie. Nehovoríme o tom, že preskočíte jedno jedlo, alebo nebudete jesť po dobu 24 hodín. Nejedná sa dokonca ani o nejedenie počas troch po sebe nasledujúcich dní.

Je dobré, aby ste „hladovali“ celý deň alebo niekoľko dní v týždni? Množstvo dôkazov a výskumov naznačuje, že zaradenie období pôstu je dobrou voľbou pre naše zdravie.

Pôst sa v priebehu rokov stal čoraz populárnejším, najmä medzi ľuďmi zaoberajúcimi sa zdravím. Kvôli množstve zdravotných výhod, z ktorých sa môžeme tešiť, keď pôst používame rozumne.

V tomto článku vám neskôr ukážeme 10 výhod pôstu, ktoré vás možno prekvapia a ukážeme vám, ako ich môžete začleniť do svojho každodenného života.

Čo sa stane s vaším telom, keď zaradíte pôst?

Zmeny, ktoré môžeme pozorovať na našom tele v priebehu hladovania, závisia od dĺžky jeho trvania.

Telo vstúpi do stavu, v ktorom hladuje, približne po ôsmich hodinách od posledného jedla, keď črevo dokončí vstrebávanie živín z potravy.

V normálnom stave je telesná glukóza, ktorá je uložená v pečeni a svaloch, hlavným zdrojom energie pre naše bežné fungovanie.

Počas hladovania sa tieto zásoby glukózy vyčerpajú ako prvé, aby nám poskytli energiu. V neskoršom štádiu pôstu, akonáhle sa glukóza vyčerpá, sa stáva tuk ďalším zdrojom energie, po ktorom naše telo siahne.

Pri dlhotrvajúcom pôste viac po sebe nasledujúcich dní alebo týždňov začne telo používať ako energiu proteíny a začne ich rozkladať. Tento proces môžeme pokladať za to, čo je všeobecne známe ako „hladovanie“.

Jemný prechod z glukózového metabolizmu na trávenie tuku.

Prechod od používania glukózy ako hlavného zdroja energie na používanie tuku zabraňuje rozpadu svalových bielkovín, čo je pre nás žiaduce, ak sa snažíme udržať si svaly.

Premena tuku na energiu pomáha taktiež úbytku našej hmotnosti a v konečnom dôsledku znižuje hladinu cholesterolu v našej krvi. Taktiež vedie k lepšej kontrole diabetu a znižuje krvný tlak.

Po niekoľkých dňoch hladovania sa vo vašej krvi objavia vyššie hladiny endorfínov, ktoré majú na vás upokojujúci účinok a poskytujú celkový pocit duševnej pohody.

Vyvážený príjem tekutín je tiež veľmi dôležitý a nemali by sme naň zabúdať. Obličky majú tendenciu zadržiavať vodu a soli v tele, ale môžeme sa jej zbaviť vďaka poteniu.

Aby sa zabránilo rozpadu svalov, jedlá musia obsahovať makro nutrienty, ako sú bielkoviny a niektoré tuky.

Najväčšie výhody pôstu

1. Pôst pomáha pri chudnutí

Pôst môže byť bezpečným spôsobom, ako schudnúť, čo potvrdili aj mnohé štúdie. Populárnym sa stal hlavne prerušované pôst (pôst, ktorý je kontrolovaný v stanovenom počte hodín), ten umožňuje telu spáliť tukové zásoby efektívnejšie ako obyčajná pravidelná diéta.

Prerušované hladovanie umožňuje telu páliť tuk rýchlejšie, pretože je využívaný ako primárny zdroj energie namiesto cukru. Mnohí športovci dnes používajú pôst ako prostriedok na dosiahnutie nízkeho percenta tukových zásob napr. pri kulturistických súťažiach.

2. Pôst zlepšuje citlivosť na inzulín

Hladovanie sa ukázalo byť pozitívne, čo sa týka citlivosti na inzulín, to nám umožní lepšie využiť sacharidy (cukor), než pri bežnej diéte bez zaradzovania pôstu. Štúdie ukázali, že po obdobiach pôstu sa inzulín stáva účinnejším a bunky reagujú senzitívnejšie na zvýšenie hladiny glukózy v krvi.

3. Pôst urýchľuje metabolizmus

Prerušované hladovanie dáva nášmu tráviacemu traktu čas na odpočinok a to môže nakopnúť náš metabolizmus a následne urýchliť a zefektívniť spálenie kalórií. Ak je vaše trávenie zlé, môže mať negatívny vplyv na schopnosť vášho tela metabolizovať potraviny a aj spájať tuk. Práve spomalený metabolizmus býva v mnohých prípadoch dôvodom nadbytočnej váhy či obezity. Prerušované pôsty môžu regulovať trávenie a podporovať zdravú funkciu čriev, čím sa zlepší vaša rýchlosť metabolizmu.

4. Pôst podporuje dlhovekosť

Verte tomu alebo nie, čím menej budete jesť, tým dlhšie budete žiť. Štúdie ukázali, ako sa životnosť ľudí v určitých kultúrach zvýšila v dôsledku hladovania. Nemusíme sa však prispôsobovať cudzím kultúram na to, aby sme mohli čerpať výhody pôstu. Jednou z hlavných príčin starnutia je pomalý metabolizmus, čím je vaše telo mladšie, tým rýchlejší a efektívnejší je váš metabolizmus. Občasným zaradením pôstu bude poškodenie vášho tráviaceho systému v dôsledku starnutia menšie a to bude pôsobiť pozitívne na vašu dlhovekosť.

5. Pôst zlepšuje citlivosť na hlad

Len o tom popremýšľajte, je možné cítiť skutočný hlad, ak budete jesť každé 3-4 hodiny nejaké jedlo? Samozrejme, že nie. Pravdou je, že na to, aby sme pocítili skutočný hlad, nesmieme jesť najmenej 12 až 24 hodín.

Pôst pomáha regulovať hormóny v našom tele tak, aby sme zistili, čo je to skutočný hlad. Je známe, že obézni ľudia nepociťujú správne signály hladu, na to aby dokázali intuitívne rozoznať, kedy naše telo skutočne jedlo potrebuje a kedy nie.

Pôsty si môžete predstaviť ako tlačidlo na obnovenie citlivosti nášho tela na správne signály ohľadom hladu. Čím dlhšia je hladovka, tým lepšie dokáže naše telo regulovať samo seba, aby uvoľnilo správne hormóny, a tie nám pomohli zažiť, čo je to skutočný hlad. Nehovoriac o tom, že keď vaše hormóny fungujú správne, budete sa cítiť plno dlhšiu dobu.

6. Pôst zlepšuje vaše stravovacie návyky

Pôst môže byť užitočnou vecou pre tých, ktorí trpia poruchami príjmu potravy a tiež pre tých, ktorí majú ťažkosti s vytvorením dobrého stravovacieho plánu kvôli práci a ostatným povinnostiam, ktoré vykonávajú počas dňa.

S prerušovaným pôstom je v poriadku nejesť aj po dlhšiu dobu a môžete si určiť čas jedla, ktorý sa hodí do vášho životného štýlu. Prerušované stravovanie je vhodné pre každého, kto chce zabrániť nadmernému prejedaniu. Môžete si totižto určiť čas, v ktorom si dovolíte, aby ste jedli denne väčšie množstvo kalórií a potom nejete až do nasledujúceho dňa.

7. Pôst zlepšuje vašu funkciu mozgu

Ukázalo sa, že pôst zlepšuje funkciu mozgu, pretože zvyšuje produkciu proteínu nazývaného neurotrofický faktor (BDNF.)

BDNF aktivuje mozgové kmeňové bunky pri premene na nové neuróny a spúšťa mnohé ďalšie chemické reakcie, ktoré podporujú zdravie našich nervov. Tento proteín tiež chráni naše mozgové bunky pred zmenami spojenými s Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou.

8. Pôst zlepšuje imunitný systém

Prerušované hladovanie zlepšuje imunitný systém, pretože znižuje ich poškodenie voľnými radikálmi, reguluje zápalové stavy v tele a znižuje tvorbu rakovinových buniek.

V prírode, keď zvieratá ochorejú, prestávajú jesť a namiesto toho sa zameriavajú na odpočinok. To je základný inštinkt na zníženie stresu na vnútorný systém organizmu, aby ich telo mohlo bojovať proti infekcii. My ľudia sme jediným druhom, ktorý považuje konzumáciu potravy za základný prvok liečby, keď sme chorí. Pravou však je, že pri chorobe jedlo nepotrebujeme.

9. Pôst prispieva k osvieteniu

Pôst pomohol mnohým ľuďom pocítiť, že sú viac v spojení so zemou, v rámci meditácie, jogy, bojových umení a pod. Bez potravy v zažívacom trakte sa vraj vytvára priestor pre väčšie prúdenie energie cez naše čakry.

10. Pôst pomáha vyčistiť pokožku a predchádzať akné

Pôst môže pomôcť vyčistiť pokožku, pretože telo je dočasne oslobodené od záťaže na tráviaci trakt a je tak schopné sústrediť sa na svoju regeneračnú funkciu.

Vylúčenie potravy na 1 deň sa ukázalo nápomocné pre telo na vyčistenie od toxínov a na reguláciu fungovania iných orgánov ako pečeň, obličky a ďalšie.