Vyberte stranu

Dukanova diéta

Každý, kto sa rozhodne chudnúť, narazí skôr či neskôr na rôzne typy diét. Jednou z nich je aj známa Dukanova diéta. Sprevádzajú ju rôzne skúsenosti, výsledky aj názory.

Každá diéta je založená na kombinácii viacerých faktorov. Ide najmä o jedálniček, povolené potraviny a ideálne recepty. Podobne je na tom aj Dukanova diéta. Tá existuje už niekoľko desiatok rokov, ale najväčší vzostup zaznamenala len posledných 10 rokov. Cieľom tejto recenzie je popísať, ako funguje a zároveň odpovedať na otázky, na ktoré sa pýta takmer každé fórum či diskusia na internete.

Čo je Dukanova diéta

Dukanova diéta je nazvaná podľa francúzskeho lekára Pierra Dukana a aj u nás má svojich priaznivcov. Existuje napríklad kniha, ktorá popisuje celú teóriu diéty a ktorá zároveň obsahuje zoznam potravín, ktoré je možné konzumovať. Zaujímavosťou, ktorou sa diéta odlišuje od mnohých ostatných, je, že nemá presne predpísaný jedálniček, ale skôr zoznam potravín, z ktorých si môžete nakombinovať jedlo na daný deň sami. Týchto potravín je až 100.

Princíp diéty spočíva v obmedzení príjmu sacharidov, teda cukru, v prvej fáze aj k obmedzeniu tuku. Naopak, potraviny bohaté na bielkoviny sú dovolené a dokonca uprednostňované a to počas celej diéty.

Dukanova diéta je charakteristická tým, že obsahuje tri dôležité pravidlá:

  1. Každý deň je treba konzumovať otruby
  2. Vypiť 2 až 3 litre tekutín denne je základ pitného režimu
  3. Každý deň treba aspoň 30 minút pohybu

Hneď na úvod musím povedať, že takto nastavené pravidlá môžu dávať zmysel. Napríklad otruby obsahujú vlákninu, bielkoviny, vitamín B, železo, fosfor a horčík. Bohužiaľ, všetkého veľa škodí a to sa týka aj tejto potraviny. S pravidelným pitným režimom a pohybom však musím súhlasiť a uznávam, že Dukanova diéta aspoň nikomu netvrdí, že bez pohybu schudne zázračne desiatky kíl za krátky čas.

Aké fázy diéta má

Dukanova diéta je známa tým, že má fázy. To by nebolo ani tak unikátne, skôr zaujímavé je, o čom jednotlivé fázy sú a ako dlho trvajú. Prvá fáza trvá obvykle len zopár dní a je mimoriadne agresívna, dokonca by som povedal drastická. Druhá fáza pripomína hojdačku. Tretia fáza je akoby udržiavacia… a teraz pozor, štvrtá fáza je doživotná. Áno, doživotná.

Kým pri úvodnom predstavení diéty som sa zdržal priveľmi komentárov, pri popise jednotlivých fáz budem podstatne viac kritický. Najviac mi „nevonia“ prvá fáza, počas ktorej príde nielen k vylúčeniu tuku, ale aj k vylúčeniu cukru. Určité množstvo tukov (najmä rastlinných) náš organizmus potrebuje, podobne je to aj s cukrami (tu samozrejme uprednostňujem cukor z ovocia). Ich úplné vylúčenie naozaj môže viesť k schudnutiu, ale podľa mňa nie k zdravému a dlhodobému.

Poďme sa na ne pozrieť teda trocha bližšie:

  • 1. fáza – útočná: Názov tejto fázy pochopíte hneď, ako do nej vstúpite. Na kilogramy, ktoré máte, sa totiž začína frontálny útok a ručička na váhe by mala ísť dole. A ona naozaj aj pôjde, ale otázkou je, za akú cenu. Počas prvej fázy totiž máte dovolené jesť len čisté bielkoviny a treba piť aspoň 2 litre vody denne. Vzhľadom na zloženie jedálnička sa odporúča užívať vitamíny a minerály, akurát je otázne, odkiaľ ich budete brať. Drastické obmedzenie cukru a tukov spôsobí energetický kolaps v organizme a telo síce začne brať zo svojich zásob, ale prichádza k typickým prejavom nedostatku okamžitej energie v tele.
  • 2. fáza – striedavá: Táto fáza je charakteristická striedaním dní, kedy je možné jesť bielkoviny a dní, kedy je možné jesť bielkoviny spolu so zeleninou. Výnimkou sú len zemiaky, najmä kvôli vysokému obsahu sacharidov. Niekedy sa jej hovorí aj výletná fáza. Aj v tejto fáze sa odporúča aspoň raz za deň jesť otruby ako zdroj vlákniny a zásobiť sa vitamínmi, najlepšie vo forme doplnkov výživy. Kým prvá fáza má trvať najviac 10 dní, druhá fáza má trvať toľko, aby ste schudli na požadovanú hmotnosť. Pôvodne sa mali tieto dni striedať každých 5 dní, ale neskôr sa to opravilo na striedanie po jednom dni. Aj v tejto fáze však chýbajú sacharidy, teda zdroj okamžitej energie a tak sa môžu dostaviť podobné vedľajšie účinky, ako v prvej fáze.
  • 3. fáza – udržiavacia: Niekedy sa tejto fáze hovorí aj konsolidačná a začína v momente, ako dosiahnete požadovanú hmotnosť. Jedálny lístok už môže obsahovať aj ovocie, chlieb, syr a dvakrát za týždeň by ste mali mať nárok aj na jedlo podľa vlastného želania. Ak budete mať teda chuť na sladkosti, napríklad na palacinky či puding, v tejto fáze je to možné si dopriať, pokiaľ dodržíte obmedzenie počtu. Na prvý pohľad by s tým nemal byť problém, pretože raz za čas sa dajú aj takéto sladkosti zaradiť medzi tolerované potraviny. Jeden deň však musí aj počas tejto fázy byť tzv. bielkovinový.
  • 4. fáza – stabilizačná: V tejto fáze je možné jesť naozaj už všetko, pri zachovaní podmienky, aby jeden deň v týždni bol tzv. bielkovinový. Táto fáza je doživotná a samozrejme, ani tu nemôže chýbať odporúčanie, aby ste zjedli určité množstvo ovsených otrúb aspoň raz za deň. Pokiaľ ste teda už dostatočne schudli a prežili doslova martýrium prvých dní či týždňov, odteraz si už môžete dopriať čo chcete. Vďaka jednému bielkovinovému dňu v týždni by sa malo zabrániť jojo efektu. Zrejme už tušíte, že také ľahké to nebude.

TIP: Uvedomujem si, že pri popise fáz som použil vlastný subjektívny komentár, niekomu sa môže zdať aj sarkastický. Bohužiaľ, snažím sa tak upozorniť na nevýhody alebo riziká, ktoré sú s tým spojené. Pozitívne momenty, ako napríklad odporúčania ohľadom dostatku pohybu či pitného režimu, samozrejme oceňujem.

Potraviny a recepty

Zoznam potravín aj zoznam receptov na jedlá, ktoré je možné počas Dukanovej diéty konzumovať, nájdete v každej knihe venovanej tomuto systému na chudnutie. Je ich pomerne veľa, takže nebudem všetko rozpisovať, ale aby som zodpovedal aj na túto otázku, skúsim vymenovať aspoň niektoré pre každú fázu. A pridám nielen príklady pre povolené potraviny, ale aj pre tie zakázané.

Potraviny v 1. fáze:

  • povolené: napríklad hovädzí steak, králik, holub, kura bez kože, treska, sardinky, všetky morské plody, všetky typy vajec, nízkotučné jogurty, kuracia pečienka, morčacia šunka, kuracia šunka
  • zakázané: napríklad jahňacie mäso, bravčové mäso, kačica, hus, makrela, sardinky v oleji, tuniak v oleji, syry, mliečne výrobky z plnotučného mlieka, hovädzí jazyk, bravčový mozoček, surová šunka alebo údená šunka

Potraviny v 2. fáze:

  • povolené: všetky z prvej fázy a k tomu napríklad špenát, uhorky, paradajky, paprika, cuketa, baklažán, brokolica, kapusta, kaleráb, kel, cibuľa, mrkva, tekvica alebo sója

Potraviny v 3. fáze:

  • povolené: všetky z prvej a druhej fázy a k tomu 1 x denne ovocie okrem banánov, 1 x denne plátok celozrnného pečiva, 2 x týždenne cestoviny alebo ryža a 2 krát za týždeň aj ľubovoľné iné jedlo

Potraviny v 4. fáze:

  • povolené: všetky potraviny, pričom ovsené otruby je treba konzumovať stále každý deň

Počas celej diéty je povolené jesť aj ovsené otruby. Tie síce sú zdrojom minerálov aj vitamínov, ale nie v tak pestrej forme, ako by mali byť. Navyše, potraviny zo skupiny povolených je možné podľa Dukanovej diéty jesť v akomkoľvek množstve. V tomto prípade teda pochybujem o skutočnom efekte diéty na dlhodobo udržateľné chudnutie.

Moje zhodnotenie

Chudnutie je dlhodobá záležitosť. Áno, dokonca by som možno parafrázoval názov štvrtej fázy Dukanovej diéty a povedal, že celoživotná. Dôležité je si však uvedomiť, že základom je dlhodobo správna životospráva a správny životný štýl. To sú tie pomyselné schodíky, ktorými stúpame, pričom v cieli nemá byť nejaké číslo, ktoré by vyjadrovalo našu ideálnu hmotnosť, ale zdravý život.

Uznávam, že Dukanova diéta obsahuje naozaj veľa pozitívnych pravidiel a odporúčaní. Podľa mňa sa však mýli v tom, že všetku vinu za obezitu hádže na cukry a tuky, ktoré sa snaží najprv úplne eliminovať a neskôr ich povolí s tým, že jeden deň v týždni bude „pôst“. Takto dlhodobé, efektívne a zdravé chudnutie podľa mňa nedosiahnete.

Odoslať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *