Vyberte stranu

Dna je forma artritídy charakteristická náhlymi záchvatmi bolesti a zápalov kĺbov. Ak nie je kontrolovaná, môže spôsobiť ich vážne poškodenie, a to hlavne poškodenie šliach a iných tkanív.

Obrázok: 425040280

Dna je spôsobená príliš veľkým množstvom kyseliny močovej v krvi. Najčastejšie sa lieči pomocou prísnej diéty, ale dnes už existujú aj účinné lieky, pomocou ktorých ju môžete kontrolovať. Tieto lieky z veľkej časti nahradia potrebu obmedzovania vašej stravy.

Napriek tomu však zaradenie zmien do vášho jedálnička môže len pomôcť na liečbu dny. Ak chcete proces liečby urýchliť, tieto informácie vám môžu pomôcť naučiť sa jesť spôsobom, ktorý môže pomôcť udržať vašu dnu pod kontrolou a stále získať potrebnú výživu.

Aké zmeny by sme mali zaradiť pri liečbe dny?

  • Obmedzte potraviny s vysokým obsahom purínov, najmä mäso, morské plody a pivo.
  • Jedzte zdravé jedlo, ktoré vám poskytne živiny, ktoré potrebujete, a pomôže vám kontrolovať vašu hmotnosť.
  • Jedzte mliečne výrobky s nízkym obsahom tuku. To môže znížiť riziko vzniku dny
  • Pite veľa vody a iných tekutín. Voda môže pomôcť vášmu telu zbaviť sa kyseliny močovej.

Obrázok: 501289627

Čo jesť pri dne ?

Existuje niekoľko vecí, ktoré môžete zaradiť ako súčasť vášho stravovacieho plánu.

Všeobecné odporúčania pri dne sú v podstate rovnaké ako odporúčania pre vyváženú a zdravú výživu:

Obrázok: 388496311

  • Strata váhy. Nadváha zvyšuje riziko vzniku dny a zníženie hmotnosti ho naopak znižuje. Výskum poukazuje na to, že zníženie počtu kalórií a zníženie hmotnosti, dokonca aj bez veľmi obmedzenej stravy, znižuje hladinu kyseliny močovej a znižuje počet záchvatov pri dne Strata hmotnosti tiež znižuje celkové zaťaženie kĺbov.
  • Komplexné sacharidy. Jedzte viac ovocia, zeleniny a celých zŕn, ktoré poskytujú komplexné sacharidy. Nepoužívajte potraviny, ako je biely chlieb, koláče, cukríky, cukrové osviežujúce nápoje a výrobky z kukuričného sirupu s vysokým obsahom fruktózy.
  • Udržujte sa hydratovaný a pite hlavne čistú vodu. Zvýšenie spotreby vody súvisí s menším množstvom záchvatov. Môžete piť osem až šestnásť pohárov tekutín denne, pričom aspoň polovica z toho je voda. Poraďte sa so svojím lekárom o správnom množstve príjmu tekutín vo vašom konkrétnom prípade.

Obrázok: 400659769

  • Odstráňte zo stravy nasýtené tuky z červeného mäsa, tučnej hydiny a mliečnych výrobkov s vysokým obsahom tuku.
  • Proteíny. Obmedzte denný proteín na 113 až 170 gramov chudého mäsa, rýb a hydiny. Proteín môžete do vašej stravy pridať prostredníctvom mliečnych výrobkov s nízkym obsahom tuku, ako je nízkotučné jogurt alebo odstredené mlieko, ktoré sú spojené so zníženou hladinou kyseliny močovej.

Obrázok: 161565866

Odporúčania pre konkrétne potraviny alebo doplnky zahŕňajú:

  • Vysoko purínová zelenina. Štúdie ukázali, že zelenina s vysokým obsahom purínov nezvyšuje riziko dny alebo recidivujúcich dnových záchvatov. Zdravá strava založená na množstve ovocia a zeleniny môže obsahovať vysoko purínovú zeleninu, ako je špargľa, špenát, hrach, karfiol alebo huby. Môžete tiež jesť fazuľa alebo šošovku, ktorá je mierne vysoká v purínoch, ale je aj dobrým zdrojom bielkovín.
  • Orgové a žľazovité mäso. Vyvarujte sa mäsu, ako je pečeň, obličky a mozoček, ktoré majú vysokú purínovú hladinu a prispievajú k vysokým hladinám kyseliny močovej v krvi.
  • Vybrané morské plody. Vyhnite sa nasledujúcim druhom morských plodov, ktoré majú vyšší obsah purínv ako ostatné: ančovičky, sleď, sardinky, slávky, mušle, pstruhy, treska, makrela a tuniak.
  • Predpokladá sa, že metabolizmus alkoholu vo vašom tele zvyšuje produkciu kyseliny močovej a alkohol prispieva k dehydratácii. Pivo je spojené so zvýšeným rizikom dny a opakujúcich sa záchvatov, rovnako ako niektoré destilované likéry. Názory na účinky vína sa rôznia. Ak pijete alkohol, povedzte o tom svojmu lekárovi a zistite, čo je pre vás vhodné.

Obrázok: 196145264

  • Vitamín C. Vitamín C môže pomôcť znížiť hladinu kyseliny močovej. Porozprávajte sa so svojím lekárom o tom, či 500-miligramový doplnok vitamínu C zapadá do vášho stravovacieho a liečebného plánu.
  • Káva. Niektoré výskumy naznačujú, že mierna konzumácia kávy môže byť spojená so zníženým rizikom dny, najmä pri pravidelnom pití kávy. Taktiež sa poraďte so svojím lekárom o tom, koľko kávy je pre vás to pravé.
  • Čerešne. Existujú určité dôkazy, že konzumácia čerešní je spojená so zníženým rizikom výskytu dny.

Obrázok: 201708014

Vzorový jedálniček

Tu vám ponúkame pohľad na to, čo by ste mohli jesť počas typického dňa:

Raňajky

Celozrnné, nesladené obilniny so sušeným alebo nízkotučným mliekom

1 šálka čerstvých jahôd

Káva

Voda

Obed

Pečené plátky kuracích pŕs (cca 85-113g) s celozrnným pečivom a horčicou.

Miešaný zelený šalát s balzamikovým octom a olivovým olejom

Sušené alebo nízkotučné mlieko

Voda

Popoludňajšie občerstvenie

1 šálka čerstvých čerešní

Voda

Večera

 

Pečený losos (85-113g)

Pečené alebo varené zelené fazuľky

1/2 šálky celozrnných cestovín s olivovým olejom a citrónovou šťavou

Voda

Jogurt s nízkym obsahom tuku

1 šálka čerstvého melónu

Nápoj bez kofeínu ako napríklad bylinný čaj