Vyberte stranu

Je možné, že ak trpíte cukrovkou, obávate sa, že by diabetes mohol znamenať drastické obmedzenie jedla. Dobrou správou je, že vo väčšine prípadov môžete stále jesť svoje obľúbené jedlá, ale možno budete musieť zaradiť menšie porcie, alebo si ich vychutnávať menej často. Váš lekár vám pomôže vytvoriť stravovací plán pre diabetikov, ktorý bude spĺňať vaše potreby a požiadavky.

Kľúčom k správnemu stravovaniu pri cukrovke je konzumovať rôzne druhy zdravých jedál zo všetkých skupín potravín a v odporúčanom množstve podľa vášho plánu stravovania.

Skupiny potravín rozdeľujeme na:

Zelenina

Neškrobová: zahŕňa brokolicu, mrkvu, zeleninu, papriku a paradajky.

Škrobová: obsahuje zemiaky, kukuricu a zelený hrášok.

Ovocie: zahŕňa pomaranče, melón, bobule, jablká, banány a hrozno

Zrná: aspoň polovica obilnín, ktoré zjete za 1 deň by mala byť tvorená celými zrnami.

Patrí sem: pšenica, ryža, ovos, kukurica, jačmeň a quinoa

Príklady: chlieb, cestoviny, obilniny a tortilly

Bielkoviny

Chudé mäso:

  • Kuracie alebo morčacie bez kože
  • Ryby
  • Vajíčka
  • Orechy a arašidy
  • Sušené fazule a niektoré druhy hrachu ako napríklad cícer a žltý hrášok
  • Náhrady mäsa ako napr. tofu
  • Mlieko bez tuku alebo s nízkym obsahom tuku
  • Mlieko alebo mlieko bez laktózy, ak trpíte neznášanlivosťou laktózy
  • Jogurt
  • Syr

Zdravé tuky

Vyberajte si oleje, ktoré sú pri izbovej teplote tekuté, ako napríklad repkový a olivový olej.

Vhodné sú taktiež orechy a semená, zdravé ryby ako losos, tuniak a makrely, avokádo, atď.

Používajte pri varení jedla rastlinné oleje namiesto masla, smotany, tuku, masti alebo margarínu.

Ktoré potraviny by ste mali vylúčiť?

Potraviny a nápoje na obmedzenie zahŕňajú:

  • Vyprážané potraviny a iné potraviny s vysokým obsahom nasýtených tukov a trans-tukov
  • Potraviny s vysokým obsahom soli, alebo sodíku
  • Sacharidy, ako napríklad pečivo, cukrovinky a zmrzlina
  • Nápoje s pridanými cukrami, ako sú džúsy, sladená sóda a mnohé športové alebo energetické nápoje.

Namiesto sladených nápojov pite vodu. Občasne môžete využiť aj náhradné sladidlá v káve alebo čaji.

Ak pijete alkohol, pite ho s mierou – nie viac ako jeden nápoj denne, ak ste žena alebo dva nápoje denne, ak ste muž. Ak používate lieky na inzulín alebo diabetes, ktoré zvyšujú množstvo inzulínu, ktoré vaše telo produkuje, alkohol môže znížiť hladinu glukózy v krvi. Platí to najmä vtedy, ak ste nejaký čas nejedli. Najlepšie je jesť zjesť aspoň niečo menšie, ak sa rozhodnete pre pohárik alebo 2 vína či piva.

Kedy jesť, ak mám cukrovku?

Niektorí ľudia s cukrovkou potrebujú jesť každý deň v rovnakom čase. Iní môžu byť flexibilnejší pri načasovaní ich jedál. V závislosti od druhu cukrovky alebo typu inzulínu budete musieť každý deň jesť rovnaké množstvo sacharidov.

Pri užívaní určitých liekov na diabetes alebo inzulínu môže preskočenie alebo oneskorenie jedla spôsobiť, že hladina glukózy v krvi klesne príliš nízko. Poraďte sa so svojím lekárom, kedy by ste mali jesť a či by ste mali jesť pred alebo až po fyzickej aktivite.

Koľko mám jesť, ak mám cukrovku?

Jedenie správneho množstva jedla vám tiež pomôže kontrolovať hladinu cukru v krvi a taktiež vašu hmotnosť. Váš lekár vám môže pomôcť zistiť, koľko potravín a koľko kalórií by ste mali denne konzumovať. Na kontrolu vášho príjmu môžete použiť kalorické tabuľky, ktoré sú voľne dostupné na internete.