Vyberte stranu

Delená strava na chudnutie

Jedným z veľmi známych fenoménov je delená strava. Nie je to diéta v pravom zmysle slova, ani rozpis či jedálniček. Princípom je rozdelenie potravín na skupiny.

Delená strava nie je žiadna novinka alebo módny výstrelok. Je známa niekoľko desaťročí a na jej začiatku bolo experimentovanie istého Howarda Haya, ktorý sa snažil vyliečiť z problémov s obličkami. Budete prekvapení, ale podarilo sa mu to. Neskôr v rozvoji teórie, na ktorej je tento typ „diéty“ založený, pokračoval jeho syn a znova s úspechom. A tak sa zrodila delená strava.

Teória a zásady delenej stravy

Ako hovorí už samotný názov, princípom delenej stravy je rozdelenie potravín. Vďaka tomuto rozdeleniu by malo prísť jednak k vyváženiu potravín z hľadiska ich kyslosti a zásaditosti a jednak aj k lepšiemu procesu spracovania potravy a metabolizmu v tele. Rozhodne nemôžem povedať, že to nikdy nefunguje, keďže ako som povedal na úvod, máme tu príklad, že to funguje.

To, čo je však pre mňa podstatné, je, či to funguje pre zdravé a dlhodobo efektívne chudnutie. Odpoveď na túto otázku je tak trocha záludná. Viaceré princípy delenej stravy totiž majú racionálny zmysel, aj keď samotné delenie to bohužiaľ nie je. Samotný fakt, že si kontrolujete potraviny a jedlá, je nesporne racionálny. Ale fakt delenia potravín, ktorý hovorí, že nemôžete konzumovať naraz dva druhy potravín, je iracionálny – a hneď si ukážeme aj prečo.

Poďme však k zásadám tejto „diéty“ (budem všade používať úvodzovky, lebo z hľadiska bežných diét nejaví delená strava žiadne klasické symptómy):

  • Potraviny sú rozdelené na zásadité, kyslé a neutrálne
  • Nie je možné konzumovať naraz zásadité a kyslé potraviny
  • Ak budete dodržiavať pravidlo 2, môžete jesť čokoľvek a aj tak schudnete

S bodom jedna sa dá teoreticky súhlasiť, pretože naozaj je možné nájsť potraviny, ktoré potrebujú na trávenie prevažne kyslé prostredie a potraviny, ktoré potrebujú prevažne zásadité. Bod dva ale neplatí, pretože už len napríklad materské mlieko obsahuje obe zložky. A upodozrievať materské mlieko, že by nám chcelo zle, to je tak trocha popretie logiky. So všetkou úctou k delenej strave.

Bod tri sa snaží o dôkaz sporom, povedané vedeckou terminológiou. Ako to myslím? Ak ste držali ľubovoľné diéty, kde sa niečo obmedzilo, schudli ste – ale ak ste ich prestali dodržiavať, opäť ste pribrali (nečudujem sa). Ak však budete dodržiavať toto pravidlo, ktoré vám neobmedzuje potraviny, schudnete. Nie, neplatí to. Dlhodobo to neplatí, lebo na úvod naozaj schudnete.

TIP: Taká menšia poznámka pod čiarou k bodu tri – opäť sa sľubuje chudnutie bez zapojenia pohybu, bez zapojenia elementárnej matematiky ohľadom kalórií a bez zdravej stravy. Nič, čo neobsahuje toto, nemôže byť dlhodobo úspešné. Nebude náhoda, že prakticky žiadna diéta neobsahuje všetky tri pravidlá, hoci uznávam, že delená strava sa tomu najviac približuje.

Rozdelenie potravín na skupiny

Delená strava je teda založená na oddelenom príjme potravín. Tie sa rozdeľujú do troch veľkých skupín: potraviny obsahujúce prevažne bielkoviny, potraviny obsahujúce prevažne sacharidy a neutrálne potraviny. Potraviny obsahujúce prevažne bielkoviny sa nazývajú niekedy aj potraviny živočíšnej skupiny, potraviny obsahujúce prevažne sacharidy aj potraviny rastlinnej skupiny. Prečo?

Nasledujúca tabuľka ukazuje príklady pre potraviny patriace do vyššie zmienených skupín a podľa konkrétnych potravín vám bude alternatívne pomenovanie hneď dávať zmysel:

Bielkovinová skupinaSacharidová skupinaNeutrálna skupina
Kuracie mäsoCestovinyTvaroh
Morčacie mäsoPečivoSmotana
Baranie mäsoRyžaKefír
Teľacie mäsoStrúhankaOlivový olej
Kačacie mäsoMúkaOrechy
RybyVločkyHuby
SyryKrupicaKorenie
VajíčkaChliebVäčšina zeleniny

Potraviny zaradené medzi bielkoviny potrebujú na trávenie kyslé prostredie pH, pretože celý proces trávenia prebieha v kyslom prostredí žalúdka pomocou enzýmu zvaného pepsín a kyseliny chlorovodíkovej. Naopak, potraviny v sacharidovej skupine sa trávia v tenkom čreve, kde je zásadité prostredie z pohľadu pH a na trávení sa podieľa najmä enzým amyláza, ktorý sa tvorí v pankrease.

Princíp striedania potravín má dve formy:

  • striedanie potravín po celých dňoch (to sme tu už inak mali)
  • striedanie potravín len v rámci jednotlivých chodov (v jednom chode nemôžete konzumovať potraviny z oboch skupín)

Ľudia, ktorí využívajú delenú stravu, uprednostňujú najmä prvý variant. Niečo na tom môže byť, pretože v prípade 5 jedál denne je trávenie natoľko zamestnané, že by došlo k prekrývaniu trávenia jedného aj druhého typu potravín a to je predsa to, proti čomu delená strava bojuje. Avšak rozdelenie na celé dni môže viesť v niektorých dňoch k tomu, že budete mať energie na rozdávanie a v iných dňoch, že jej bude naopak nedostatok.

Výhody vs. nevýhody

Každá diéta má svoje výhody aj nevýhody. Rovnako je to aj s delenou stravou, kde musím povedať, že nevýhod je veľmi málo. To je vlastne pozitívne, pretože na rozdiel od niektorých diét vám tak ani dlhodobým dodržiavaním režimu oddeľovania stravy nehrozí nič negatívne. Áno, niekedy budete mať energie menej (kvôli obmedzeniu cukru), inokedy zas príliš veľa (kvôli jeho nadbytku, ale nie až takému, aby sa ukladal do tuku). Ale to je tak všetko.

Ako hlavné pozitíva diéty vidím:

  • upozornenie na dostatok vody a na pitný režim
  • neobmedzenie žiadnej zložky, najmä tukov a sacharidov, na úplné minimum na dlhú dobu
  • človek sa začne zaujímať o to, čo konzumuje
  • vďaka uprednostňovaniu zeleniny a ovocia sa zvýši prísun vitamínov a minerálov do tela
  • diéta obsahuje aj dostatok vlákniny
  • deň má dostatočný počet jedál (5), čo je v súlade s prirodzeným metabolizmom

Čo sa týka negatív:

  • nikde sa nespomína, že sa treba pohybovať alebo cvičiť
  • nikde sa nepracuje s obmedzením príjmu alebo zvýšením výdaju kalórií
  • aj v tomto prípade je treba počítať s tým, že hoci schudnete, nebude to dlhodobé, zdravé a po ukončení diéty sa kilá vrátia späť
  • jedno zo skrytých negatív je, že veľa ľudí prestane diétu po čase nevedomky dodržiavať, pretože po úvodnom schudnutí si povedia, že občas môžu aj „zhrešiť“ – paradoxne, stále budú diétu chváliť ďalej

TIP:  Ako podstatné vidím, že delená strava vám nezakazuje striktne konzumáciu žiadnej potraviny, ktorá by bola pre vaše telo potrebná. Neobmedzuje úplne sacharidy, ani tuky, ani bielkoviny. To je rozhodne pozitívne. Avšak fakt, že počas tejto diéty naozaj schudnete, nie je spôsobený zásadami a rozdelením potravín – bohužiaľ.

Recepty a jedálny lístok

Ak hľadáte recepty či jedálniček na celý týždeň či mesiac, asi vás sklamem. Kto chce, môže si kúpiť konkrétnu knihu, napríklad „Delená strava podľa Lenky Kořínkovej“. Mojim cieľom totiž nie je propagovať túto diétu, ale skúsiť napísať nejakú recenziu na základe vlastných skúseností a otestovania. Pre tento účel bohato postačí, ak si uvedieme jeden príklad a ďalšie si už viete vyhľadať aj sami.

Takto vyzerá sacharidový deň:

Raňajky: Sladký koláč s pudingom a mliekom

Desiata: Grahamový rožok a nízkotučný jogurt

Obed: Cestoviny so šampiňónmi a smotanou

Olovrant: Banán

Večera: Nízkotučný tvaroh s ovocím a lyžičkou medu

A toto je bielkovinový deň:

Raňajky: Miešané vajíčka a čaj

Desiata: Celozrnný chlieb a maslo

Obed: Guláš s hovädzím mäsom, cibuľou a zeleninou

Olovrant: Chudá šunka s paprikou

Večera: Dusená ryža so zeleninou

Na prvý pohľad to vyzerá veľmi podobne, ako váš bežný jedálny lístok, že? To je aj výhoda tejto diéty, že sa netreba príliš obmedzovať a vymýšľať krkolomné recepty či jedlá. Avšak napríklad puding na raňajky v jeden deň alebo guláš na obed v druhý deň, to je naozaj niečo, čo vám schudnúť nepomôže – verte mi.

Záver a zhodnotenie

Najdôležitejšou otázkou pre vás asi je: funguje delená strava na chudnutie? Moja odpoveď znie: nepochybne funguje, ale nie tak, ako by ste čakali. Pozitívom delenej stravy je, že sa začnete zaujímať o to, čo konzumujete. Ako náhle si upravíte jedálniček, určite začnete chudnúť. Aspoň v prípadoch, že vás trápi naozaj veľká nadváha.

Tu však moje pozitívne správy končia. Delená strava vám neuberá žiadne živiny, len ich delí. Avšak takto to fungovať nebude, verte mi. Potvrdzujú to nielen moje skúsenosti. Základom chudnutia je dávať pozor na kalórie, zdravo sa stravovať a hýbať sa. Delená strava sama o sebe vám nejaké kilá zoberie, ale nič viac.