Vyberte stranu

POZOR: Toto 1 jedlo dramaticky urýchľuje starnutie

Jedlo je neoddeliteľnou súčasťou života každého z nás, aj keď si to častokrát neuvedomujeme. Človek jednoducho musí jesť, aby malo jeho telo energiu a mohlo správne pracovať. Existujú jedlá, ktoré sú označované ako „zdravé“, pričom pre ľudské zdravie sú hotovou katastrofou. Dovoľte mi, aby som vám ukázal jedlo, ktoré urýchľuje starnutie. Istotne neuhádnete, o ktoré jedlo sa jedná.

Naše telo funguje ako veľký chemický stroj. Prebiehajú v ňom najrôznejšie biochemické reakcie, ktoré úzko súvisia s každým jedlom, ktoré zjeme. Nemôžme sa teda čudovať, že práve jedlo je jedným z faktorov, ktoré ovplyvňujú aj starnutie.

Každodenným jedením určitých potravín môžete vyzerať až o niekoľko rokov starší, ako v skutočnosti ste. A to vôbec nie je príjemné. Na druhú stranu, iné, naozaj, zdravé potraviny môžu spôsobiť presný opak – môžete vyzerať až o niekoľko rokov mladšie.

V ľudskom tele prebiehajú 3 hlavné procesy, ktoré majú obrovský dopad práve na rýchlosť starnutia. Ide o takzvané procesy glykácie, oxidácie a zápalové procesy.

Ale čo je to vlastne starnutie? Starnutie, to nie sú len vrásky na čele a šedivé vlasy. Starnutie úzko súvisí napríklad aj s fungovaním vnútorných orgánov, hormonálnou rovnováhou v tele alebo fungovaním kĺbov.

Verte mi, že práve vnútorné zdravie tela je omnoho dôležitejšie ako vonkajší vzhľad. Práve preto by ste mali pozorne čítať ďalej a dozviete sa o jedle, ktoré spôsobuje najrýchlejšie starnutie vášho tela.

Jedlo, ktoré najrýchlejšie spôsobuje starnutie je….

Istotne ste si mysleli, že sa bude jednať o cukor alebo o transnasýtené tuky. Nie. Jedlo, ktorému by ste sa mali vyhýbať je pšenica a produkty z nej vyrobené. Áno, hovorím aj o „zdravých“ celozrnných pšeničných potravinách.

Skôr, než vám prezradím, prečo pšenica urýchľuje starnutie, musím vám vysvetliť niečo málo o biochémii ľudského tela.

Práve tu sa dostávame k vyššie spomínanému procesu glykácie. Tá úzko súvisí s látkami zvanými AGEs, čo v preklade znamená „produkty pokročilej glykácie“. Práve tieto látky spôsobujú v ľudskom tele urýchľovanie starnutia, poškodzujú vnútorné orgány, kĺby, ale aj pleť a vlasy.

Čo však ovplyvňuje vylučovanie a množstvo AGEs látok v našom tele? Možno vás to prekvapí, ale ide práve o krvný cukor. Práve vysoké hladiny krvného cukru spôsobujú vyššie koncentrácie týchto látok spôsobujúcich starnutie. Práve preto ľudia trpiaci cukrovkou 2. typu vyzerajú častokrát omnoho staršie ako v skutočnosti sú. Ale tento jav sa netýka len diabetikov….

Takže, ako s tým vlastne súvisí pšenica a výrobky z nej?

Obrovské potravinárske korporácie nás všetkých presviedčajú, že výrobky z celozrnnej pšenice sú pre naše zdravie obrovským prínosom. Opak je však pravdou a vedci dnes už veľmi dobre vedia, že celý problém má pôvod v biochémii.

Pšenica a všetky výrobky z nej totiž obsahujú jeden veľmi nezvyčajný sacharid, zvaný amylopektín-A. Tento sacharid sa nenachádza prakticky v žiadnej inej potravine a výskumami sa potvrdilo, že v ľudskom tele dokáže vystreliť hladinu krvného cukru priam raketovou rýchlosťou na úroveň vyššiu ako stolový cukor.

Vlastne, amylopektín-A je látkou, ktorá má najsilnejší účinok na hladinu krvného cukru v ľudskom tele. Žiadny iný sacharid, ani iná látka nespôsobuje taký dramatický nárast hladiny krvného cukru ako amylopektín-A.

Z toho vyplýva, že jedlá s obsahom pšenice, či už obyčajnej alebo celozrnnej, akými sú chlieb, begety, cereálie a mnohé ďalšie, spôsobujú prudký nárast hladiny krvného cukru. Omnoho vyšší ako pri hociktorom inom jedle.

Môže sa to zdať divné a možno mi nebudete veriť. Ale poviem vám, že ani ja som tomu spočiatku nechcel príliš veriť. Preto som sám na sebe uskutočnil jednoduchý test na meranie krvnej hladiny cukru.

Hladinu krvného cukru som si odmeral 60 minút po zjedení 2 krajcov pšeničného chleba a nasledujúci deň 60 minút po zjedení misky ovsenej kaše, pričom obidve jedlá mali rovnaké množstvo sacharidov.

Výsledky môjho testu ma naozaj prekvapili

2 krajce pšeničného chleba 60 minút po konzumácii spôsobili zvýšenie hladiny môjho krvného cukru z normálnej úrovne z 90 mg/dL na úroveň 160 mg/dL.

Miska ovsených cereálií 60 minút po konzumácii spôsobila zvýšenie hladiny krvného cukru z normálnej úrovne 91 mg/dL na úroveň 120 mg/dL.

Môžem s istotou povedať, že ide o naozaj obrovský rozdiel. Pšenica spôsobila neporovnateľne vyšší nárast hladiny krvného cukru oproti ovsu, ktorý je teda jednoznačne zdravšou alternatívou.

Ako som už hovoril, práve zvýšená hladina krvného cukru má výrazný vplyv na množstvo vyššie spomínaných AGEs, ktoré spôsobujú starnutie. A práve konzumácia pšeničných jedál zohráva v tomto prípade hlavnú rolu.

Asi ste už počuli o látke glutén, inak známej pod názvom lepok, ktorá sa taktiež nachádza v pšenici. O lepku sa hovorí ako o problematickej látke, ktorá spôsobuje rôzne zápalové procesy v tráviacom trakte. Avšak, spolu s najnovšími zisteniami o pôsobení amylopektínu to robí z pšenice potravinu, ktorej by ste sa určite chceli vyhnúť, ak sa chcete cítiť mlado a vyzerať mlado.

Navyše, ak vylúčite alebo aspoň obmedzíte pšenicu v strave, ako malý bonus bude, že budete rýchlejšie a efektívnejšie spaľovať tuky. Pekné, no nie? Avšak, dovoľte mi vysvetliť vám ešte jeden problém v súvislosti s pšenicou a starnutím.

Karcinogénne látky v pšeničných potravinách

Už dlho je nám známy fakt, že pečené pšeničné produkty obsahujú karcinogénne látky nazývané akrylamidy. Tento názov ste pravdepodobne ešte nepočuli, no mali by ste o nich vedieť čo najviac.

Práve akrylamidy boli vo viacerých vedeckých štúdiách označované ako zdraviu nebezpečné. Ich konzumácia je spájaná s vyšším rizikom vzniku rakoviny a s urýchľovaním starnutia organizmu. Aby som však bol objektívny a nedémonizoval pšenicu, vysoké koncentrácie akrylamidov sa nachádzajú v smažených potravinách, ako napríklad v hranolkách.

Ak chcete ešte viac obmedziť starnutie, odporúčam vyhýbať sa aj produktom z kukurice, ako napríklad kukuričné cereálie, kukuričné čipsy alebo kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy. Taktiež by ste mali obmedziť príjem rôznych spracovaných olejov, ako napríklad sójový olej. Práve tie spôsobujú zápalové procesy. O sladkostiach a sladených nápojoch už hádam ani nemusím hovoriť…

Čo by ste ale mali robiť pre svoje zdravie a krásu?

Dobrou správou je, že pred týmito rakovinotvornými látkami sa môžete veľmi ľahko chrániť. Áno, je to tak. Práve konzumáciou správnych potravín môžete úplne eliminovať účinky týchto nebezpečných látok a ochrániť tak vaše telo.

V TOMTO článku vám ukážem výborné jedlá, korenia a bylinky, ktoré vám vynikajúco pomôžu ochrániť vaše telo pred negatívnymi účinkami starnutia. Dozviete sa taktiež rôzne tipy a triky, ako si čo najdlhšie udržať mladý vzhľad a dobré zdravie.