Vyberte stranu

#1 NAJHORŠIA potravina, ktorá ničí Váš mozog

Iste viete, že niektoré potraviny z nášho jedálnička sú zdravé, niektoré menej zdravé a niektoré sú vyslovene nezdravé. Niektoré potraviny naše zdravie vylepšujú, iné majú skôr opačný efekt. V tomto článku vám vysvetlím, aké sú najviac škodlivé potraviny pre váš mozog a ako sa im vyhnúť.

Potraviny nebezpečné pre náš mozog môžu pôsobiť rôznymi spôsobmi. Niektoré poškodzujú schopnosť mozgu učiť sa, niektoré zas poškodzujú pamäť. Ešte horšie však je, že určité potraviny a nápoje môžu z dlhodobého hľadiska zapríčiňovať závažné zdravotné problémy a choroby, ako napríklad Alzheimerovu chorobu.

O Alzheimerovej chorobe ste už určite počuli. Táto choroba postupne poškodzuje mozog tak deštruktívnym spôsobom, že v ňom vznikajú až prázdne miesta. Otec môjho známeho trpel touto chorobou a na konci života už pomaly ani nespoznával svojho vlastného syna. Viem, je to smutné, ale takáto je pravda o tejto zákernej chorobe

Je čas začať brať závažné civilizačné ochorenia, ktoré majú pôvod aj v strave, naozaj vážne. Rakovina, kardiovaskulárne choroby alebo aj Alzherimerova choroba sú zdravotné problémy, ktorým sa dá pri správnej životospráve efektívne vyhnúť. Nečakajte, kým bude neskoro a začnite na svojom zdraví pracovať už teraz.

V tomto článku vám predstavím niekoľko potravín a látok v potravinách, ktoré preukázateľne poškodzujú zdravie vášho mozgu. Čo je však lepšie, ukážem vám ako sa týmto potravinám vyhýbať.

Nebezpečná fruktóza

Azda najškodlivejšou potravinou pre váš mozog je práve tento jednoduchý cukor. Výskum Kalifornskej univerzity z roku 2012 dokázal, že jedálniček pozostávajúci z vysokého príjmu fruktózy môže poškodiť pamäť a schopnosť učiť sa.

Okrem toho, už dlhšiu dobu lekári a odborníci na výživu vedia o ďalších škodlivých účinkoch fruktózy. Dlhodobý príjem fruktózy zvyšuje odolnosť tela na inzulín, čo môže viesť k cukrovke 2. typu alebo nadváhe.

Vysoký príjem fruktózy okrem toho zapríčiňuje zvýšené hladiny triglyceridov v krvi a taktiež častíc LDL, ktoré sú známe ako „zlý“ cholesterol, pretože práve tento druh zapríčiňuje upchávanie tepien.

Pozor na zdroje fruktózy

Vieme teda, že fruktóza môže byť príčinou zhoršenej pamäte a schopnosti učiť sa, môže spôsobovať cukrovku a zvýšené riziko kardiovaskulárnych chorôb. Napriek tomu je však konzumácia tohto cukru stále nesmierne rozšírená.

Nemusíte sa však báť. Fruktóza v ovocí je neškodná, pretože jej skonzumujete len minimálne množstvo. Navyše, okrem nej obsahuje ovocie vitamíny, minerály a antioxidanty, ktoré sú pre naše zdravie jednoznačne prospešné. Ovocie s najnižším obsahom fruktózy je napríklad citrón, ktorý je navyše výborným pomocníkom pre zachovanie vášho zdravia.

Hovorím o nadmernom príjme fruktózy najmä z nápojov a sladkostí, ktoré sú ňou osladené. A verte mi, že fruktóza sa používa takmer všade. Ovocné džúsy, sirupy, džemy, koláče, cukríky, niektoré druhy sladkého pečiva, cereálie a mnohé iné.

Najmä rozličné nápoje určené pre športovcov predávané ako „zdraviu prospešné“ sú sladené obrovskými množstvami glukózo-fruktózového sirupu alebo samotnou fruktózou. Takže majú presne rovnaký negatívny účinok, ako ostatné potraviny a nápoje obsahujúce tento typ cukru. Neverte reklamným kampaniam, kde vyšportovaný atlét pije takéto nápoje. V skutočnosti by žiaden z nich nič tak škodlivé do svojho tela nedal.

Podobne je to aj pri agávovom sirupe, ktorý sa taktiež predáva ako „zdravá“ alternatíva k tradičnému cukru. Práve tento sirup totiž obsahuje jednu z najvyšších koncentrácií fruktózy. Ja osobne sa takýmto druhom sladidiel zásadne vyhýbam.

Potravinám a nápojom s obsahom fruktózy je lepšie sa vyhnúť

Vyhýbať sa škodlivým potravinám je dnes naozaj ľahké. Stačí vedieť, ako nato, a vaše telo sa vám iste poďakuje. Dám vám zopár jednoduchých príkladov, ktoré mi pomáhajú udržiavať sa vo výbornej kondícii.

Najjednoduchšie je robiť si kvalitné domáce jedlo. Napríklad, nekupujte rôzne šalátové dresingy, ale namiesto toho si z olivového oleja, vínneho octu a rôzneho korenia pripravte vlastný domáci dresing.

Máte chuť na ľadový čaj? Nekupujte ten v obchode, ktorý obsahuje obrovské množstvo fruktózy. Namiesto toho si zalejte doma obľúbený zelený čaj, pridajte polovicu citrónu a dajte vychladiť. Získate tak osviežujúci a zdravý nápoj.

Podobných príkladov je naozaj veľa a častokrát záleží len na vašej fantázii. Faktom však ostáva, potraviny a nápoje pripravené doma sú kvalitnejšie ako tie z obchodu. Navyše, vždy ste si istí ich zložením a viete, čo konzumujete.

Ďalšie jedlá a látky, ktoré môžu poškodiť váš mozog

Možno ste už o nich počuli. Na naše telo majú rôzne negatívne účinky, no možno ste nevedeli, že môžu mať neblahý vplyv aj na náš mozog.

  • Transnasýtené tuky – Tento druh tukov spôsobuje zápalové reakcie takmer v celom tele. Navyše, sú spájané aj s poškodzovaním bunkových membrán. Transnasýtené mastné tuky sa nachádzajú najmä v rôznych smažených jedlách a polotovaroch.
  • Ortuť – Neslávne známa látka, ktorá je prítomná vo znečistenom vzduchu. Najväčší znečisťovatelia sú uhoľné elektrárne, ktoré znečisťujú ovzdušie, ale aj vodu. Navyše, všetko žijúce v takto znečistenej vode sa následne kontaminuje ortuťou, ktorá sa veľmi rada ukladá v telách živých organizmov. Najmä jedlá z morských živočíchov obsahujú zvýšené množstvá ortuti. Snažte sa konzumovať menšie druhy morských rýb alebo sladkovodné ryby, ktoré sú z dlhodobého hľadiska bezpečnejšie.
  • Pšenica a potraviny z nej vyrobené – Pšenica môže podľa niektorých odborníkov vyvolávať v našom mozgu určitý typ závislosti. Pšenica totiž obsahuje látky nazývané „exorfíny“, ktoré majú v ľudskom mozgu podobný účinok ako opiáty. Práve to je jeden z dôvodov, prečo má množstvo ľudí problém prestať konzumovať obľúbený pšeničný chlieb, cereálie alebo cestoviny.

Z osobnej skúsenosti viem, že vždy, keď som v minulosti jedol cestoviny, vždy som si po dojedení musel ísť ešte aspoň raž naložiť. A stačilo pár hodín, aby som znova dostal neskutočný hlad. Práve tento efekt spôsobujú jedlá s vysokým obsahom sacharidov. Zasýtia vás na krátky čas a vaše telo si následne pýta ďalšiu dávku sacharidov.

Keď som však mal na obed mäso so zeleninovým šalátom, bol som zasýtený na dlhšiu dobu a ani po niekoľkých hodinách som nemal chuť na ďalšie jedlo.

Chcete aj vy zlepšiť svoje zdravie?

Existuje množstvo jedál, ingrediencií a látok, ktoré môžu úspešne ochrániť nielen váš mozog, ale aj zdravie celého vášho tela.

Určite ste nevedeli, že napríklad kurkuma je jedným z korení, ktoré sú nabité antioxidantmi schopnými chrániť mozog a jeho funkcie? Dôkazom toho je napríklad India, kde je toto korenie súčasťou každodenného jedálneho lístka. India patrí medzi krajiny s najnižším výskytom Alzheimerovej choroby. Práve tu sa preukázal ochranný účinok tohto úžasného korenia.

Ďalšími látkami, ktoré sú schopné chrániť mozog, sú takzvané DHA a EPA omega-3 tuky, nachádzajúce sa v rybom oleji. Boli podrobené mnohým testom, pričom mnohé z nich poukázali na ich schopnosť chrániť mozog pred poškodením.

Ak sa chcete dozvedieť viac o jedlách prospešných pre váš mozog, ale aj pre vaše vnútorné orgány, pleť a kĺby, neváhajte a prečítajte si TENTO článok.

Dozviete sa, ktoré výživné látky máte možno aj vo vašej kuchyni alebo v najbližšom obchode. Prezradím vám, ako môžu pomôcť ochrániť váš mozog.

Taktiež vám ukážem, ako:

  • Sa chrániť pred starnutím
  • Predchádzať cukrovke
  • Navrátiť zdravie vašim kĺbom
  • Navrátiť krásu vašej pokožke
  • Zlepšiť vaše trávenie
  • Zlepšiť váš metabolizmus
  • Zvládnuť problémy s krvným tlakom
  • Predchádzať rôznym druhom rakoviny

Všetko potrebné sa dozviete v TOMTO článku.