Vyberte stranu

BMI index

body mass index

BMI je skratka odvodená z anglických slov Body Mass Index. V preklade znamená index telesnej hmotnosti. BMI je doslova modlou chudnutia, no nič netreba preháňať.

Ak sa zaujímate o chudnutie, jedna z prvých vecí, ktorá vám skôr či neskôr udrie do očí, je práve BMI. Mali by ste ale vedieť, že napríklad jednotlivé hranice hodnôt BMI, ktoré sú vlastne rozdielom medzi ideálnou váhou a obezitou, sa líšia podľa toho, o akú „rasu“ človeka ide. Napríklad ľudia žijúci v Ázii majú tieto hranice posunuté nadol. Preto hovorím, že BMI nie je sväté písmo.

Kalkulačka pre výpočet BMI

Vaše BMI je

Powered by BMI Calculator

 

BMI je dnes najviac rozšíreným spôsobom, ako sa dá zmerať podvýživa, nadváha alebo obezita. To, že táto metóda patrí medzi najviac rozšírenú, ale neznamená, že sa nedajú tieto stavy určiť aj inými spôsobmi. Nemám na mysli samozrejme žiadne pozorovanie „voľným okom“, skôr napríklad určenie množstva tuku inými spôsobmi. Vďaka jednoduchosti je však BMI najviac využívané v praxi.

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že ide o štatistický spôsob, na základe ktorého je možné každého jedinca zaradiť do jednej z 5 kategórií. Nedostatkom tejto metódy je najmä fakt, že sa jedná len o matematický vzorec, pričom sa ignorujú niektoré dôležité faktory ovplyvňujúce zdravotný stav a aj vonkajší vzhľad. Napríklad stavba tela, množstvo svalstva alebo obvod pásu, to všetko pri BMI nehrá rolu, pretože výsledná hodnota s tým nepočíta.

Ideálne BMI sa líši aj podľa veku, pohlavia a záťaže. Tieto hodnoty sú mierne iné pre deti, ktoré musia rásť, ako pre dospelých, ktorí už majú samozrejme fázu rastu objemu za sebou. Iné je tiež ideálne množstvo tuku, ktorý by mali mať ženy a iné, ktorý by mali mať muži. Kým u žien je to v rozmedzí od 20 do 30 % hmotnosti, u mužov medzi intervalmi 12 a 20 %. Pre športovcov rovnako platia mierne posunuté hranice ideálneho BMI.

TIP: Pre účely chudnutia čisto z pohľadu hmotnosti je možné používať orientačné hodnoty BMI. Kg (kilogramy) však nie sú to jediné, čo treba pri chudnutí sledovať. Áno, môžete mať podľa indexu normálnu postavu, ale ak sa pozriete na seba do zrkadla, nemusíte byť s postavou spokojní. Čo to znamená? Chudnutie nerovná sa dokonalá postava. Tú dosiahnete len jej formovaním.

Ako funguje výpočet BMI

Vzorec pre výpočet BMI je pomerne jednoduchý. V tom je jeho výhoda aj nevýhoda. Výhoda je to preto, že BMI si viete pomerne rýchlo vypočítať aj sami, nevýhoda preto, že ako vstupné premenné pre výsledok nie sú prítomné žiadne iné parametre. Pri BMI sa pracuje v zásade s dvoma údajmi: výška a hmotnosť.

Čo sa týka výšky, je potrebné poznať svoju výšku naozaj presne. Odporúčam preto, aby ste sa nemerali sami, ale aby ste k tomu mali ešte ďalšiu osobu. Postavte sa tvrdú podlahu, koberec neodporúčam, pretože tu môžu vzniknúť nejaké rozdiely. Stoje vzpriamene a oprite sa o zárubňu alebo o dvere. Dajte si pozor, aby ste stáli na podlahe celými chodidlami a aby sa aj päty naplno dotýkali podlahy.

Pozor tiež, ak máte veľa vlasov – upravte si účes tak, aby bolo odmeranie čo najpresnejšie. Odporúčam tiež skontrolovať meter, ktorým sa budete merať. Zasúvacie metre nie sú úplne ideálne, pretože tam môže byť tolerancia +- až pol centimetra. Ak máte krajčírsky meter, vyhrali ste. Ten napokon môžete použiť aj pri mojej alternatíve k tomu, ako určiť, či ste alebo nie ste príliš obézny.

Pri vážení to už bude jednoduchšie. Stačí sa postaviť na váhu a údaj si zapísať. Pozor ale na dve veci. Prvým je podklad, na ktorý dáte váhu. Ak ide o digitálnu váhu, najlepšia je tvrdá podlaha a odvážte sa aspoň tri krát. Ak ide o manuálnu váhu, pozor na druhú vec – správnu kalibráciu. Položte na váhu niečo, o čom ste 100 % presvedčení, že má určitú hmotnosť a potom podľa toho nastavte váhu.

Ak už viete výšku aj váhu, stačí postupovať podľa jednoduchého vzorca: BMI sa rovná podielu váhy v kilogramoch a výšky v metroch, ktorá je umocnená na druhú.

Chcete konkrétny príklad? Tu je taká menšia BMI kalkulačka v praxi:

  1. Vážite 68 kilogramov.
  2. Meriate 175 centimetrov.
  3. Vypočítajte si druhú mocninu čísla 1,75 (výška prepočítaná na metre), čiže 1,75 krát 1,75 a dostanete číslo 3,0625.
  4. Vydeľte číslo 68 (váha) číslom 3,0625 a dostanete výsledok 22,20 (zaokrúhlene).
  5. Výsledné číslo 22,20 je vaša hodnota BMI

Tabuľka pre jednotlivé hodnoty BMI

Poďme sa teraz pozrieť na to, aké sú hranice pre jednotlivé hodnoty BMI. Vzhľadom na to, že sa nachádzame na území Európy, použijem hranice Svetovej zdravotníckej organizácie, ktoré sú platné pre európsku populáciu:

OdDoStav
018,4Podvýživa
18,524,9Normálna váha
2529,9Nadváha
3034,9Obezita 1. stupňa
3539,9Obezita 2. stupňa
40Obezita 3. Stupňa

Predpokladám, že podvýživu zrejme nikto z vás nemá, inak by nebol na stránke o chudnutí 🙂 Tento stav je typický pre ľudí buď z dôvodu úmyselného nedostatku jedla (najčastejšie kvôli poruchám príjmu potravy alebo mentálnym poruchám ako sú anorexia a bulímia) alebo v dôsledku hladovania.

Normálnu váhu máte vtedy, ak vám BMI ukazuje hodnotu v intervale od 18,5 do 24,9. Ako som už vravel, napríklad u športovcov alebo u ľudí s nadmerným zaťažením organizmu môže byť táto hranica mierne posunutá nahor. Ak ste v tomto pásme, ešte stále ste nevyhrali. Dôvod? Jednoducho, váha nemá súvis s tvarom postavy. A dokonca ani neplatí, že ak máte normálnu váhu, že sa stravujete zdravo.

Nadváha je už stav, kedy je aj z laického pohľadu zrejmé, že príjem kalórií je neprimerane vysoký bežnému výdaju organizmu. Ak má človek nadváhu, najčastejšie je to v dôsledku obmedzeného pohybu a v dôsledku zlozvykov pri stravovaní. Chcete príklad? Málo jedla na raňajky, veľa jedla na obed a dve večere. Ak sa k tomu pridá nevyvážený podiel tukov a napríklad alkohol či fajčenie, problémy sú na svete.

Obezita, či už 1., 2. alebo 3. stupňa je už seriózny zdravotný problém. Ak je hodnota vášho BMI v niektorom z pásiem obezity, začnite okamžite konať. Nie je to totiž kozmetický problém, ale zdravotný problém, ktorý na seba viaže veľmi vážne poruchy. Ide napríklad o problémy srdca, ciev, pohybovej sústavy, metabolizmu, vylučovacej sústavy, ale napríklad aj nervovej sústavy.

TIP: Chudnúť z obezity je oveľa náročnejšie, ako chudnúť len z miernej nadváhy. V princípe je to však stále o tom istom: sledovať kalórie, začať sa zdravo stravovať a začať sa pohybovať. Rozdiel je len v tom, že pri obezite budú musieť byť opatrenia z vášho pohľadu radikálnejšie. Pripravte sa tiež na to, že tak, ako dosiahnuť obezitu, ani schudnúť z nej, nie je záležitosťou týždňa či mesiaca!

Alternatíva alebo doplnenie BMI: obvod pásu

Ako som už spomínal, BMI má nevýhodu v tom, že nezohľadňuje napríklad stavbu tela, umiestnenie tuku či obvod pásu. A práve preto ponúkam ako doplnenie (Či alternatívu? Ťažko povedať) ešte nasledujúci postup zistenia obezity a teda aj nutnosti začať radikálne meniť svoju životosprávu.

Ide v podstate o jednoduché meranie obvodu pása, pričom výsledná hodnota určí mieru pravdepodobnosti, že máte obezitu a preto by ste mali začať chudnúť. Na zmeranie obvodu pásu treba krajčírske pásmo, ktoré som spomínal už aj pri meraní výšky. Postavte sa a stojne pokojne, pričom dýchajte do pľúc a nie do brucha. Poproste niekoho, aby vám zmeral pás v mieste, kde je pás viditeľne najširší.

Výsledné číslo teraz porovnajte s týmito údajmi:

Ak ste muž: Obvod pása do 93 cm ešte nemusí indikovať problém, ale ak je vaše číslo od 94 do 103, existuje už zvýšené riziko obezity u vás. Ak vám vyšlo ešte vyššie číslo, je takmer isté, že trpíte obezitou.

Ak ste žena: Obvod pása do 80 cm je v poriadku, horšie už je, ak vám ukazuje krajčírske pásmo obvod od 81 do 89 cm, čo už znamená zvýšené riziko. Obvod väčší ako 90 cm takmer isto znamená obezitu.