Vyberte stranu

Bezlepková diéta je systém stravovania, ktorý vylučuje konzumáciu proteínového lepku. Lepok sa vyskytuje najmä v zrnách, ako je pšenica, jačmeň, žito a v mnohých ďalších.

Bezlepková diéta sa používa a je odporúčaná hlavne pacientom na liečbu celiakie. Lepok totiž môže spôsobiť zápaly v tenkom čreve u ľudí trpiacich touto chorobou. Zaradenie bezlepkovej diéty pomáha ľuďom s celiakiou kontrolovať jej príznaky a symptómy a predchádzať možným komplikáciám.

Zo začiatku sa vám môže bezlepková diéta zdať príliš striktná a frustrujúca, časom však zistíte, že s trpezlivosťou a kreativitou sa dá vymyslieť veľa zaujímavých alternatív a že existuje veľa potravín, ktorými môžete lepok nahradiť.

Benefity bezlepkovej diéty

Bezlepková diéta je určená hlavne na liečbu celiakie. Niektorí ľudia, hoci nemajú celiakiu, môžu u seba tiež pozorovať podobné príznaky, keď jedia lepok. Tomuto javu hovoríme citlivosť na nelepivý glutín.

Bezlepková diéta môže byť preto veľmi prospešná aj pre týchto pacientov.

Prechod na bezlepkovú stravu

Prechod na bezlepkovú diétu je veľká zmena a rovnako ako čokoľvek nové si vyžaduje určitý čas, kým si na ňu zvyknete a nový spôsob stravovania sa stane vašou dennou rutinou. Najprv sa vám môže diéta zdať obmedzujúca, hlavne ak ste nikdy pred tým neriešili vylučovanie potravín z vášho jedálnička, alebo ste sa nikdy veľmi nestarali o to, čo jete.

Na to, aby ste si zvykli, vám môže pomôcť nie zameriavanie sa na to, čo nesmiete, ale sústredenie sa na všetky potraviny, ktoré môžete jesť. Možno budete príjemne prekvapení, keď si uvedomíte, koľko výrobkov bez lepku existuje na našom trhu. Príkladom sú: chlieb a cestoviny, ale aj rôzne sušienky a iné pečivo. Existuje taktiež veľa špecializovaných predajní potravín, kde sa predávajú bezlepkové potraviny. Ak ich nemôžete nájsť vo svojom okolí, môžete využiť veľké množstvo e-shopov, ktoré vám radi doručia potraviny až domov.

Ak ste s bezlepkovou diétou práve začali, odporúča sa najskôr konzultovať váš výber potravín s diétológom alebo vašim obvodným lekárom, ktorý vám môže odpovedať na konkrétne otázky a poskytne vám rady, ako sa vyhnúť lepku a pri tom jesť zdravo a vyvážene.

Povolené potraviny

Mnoho zdravých a chutných jedál je prirodzene bezlepkových:

  • Fazuľa
  • Semená a orechy v ich prirodzenom, nespracovanom stave
  • Čerstvé vajcia,
  • Čerstvé mäso, ryby a hydina.
  • Ovocie a zelenina
  • Väčšina mliečnych výrobkov

Je dôležité zadovážiť si také potraviny, ktoré nie sú spracované, alebo v ktorých nie je pridaná fazuľa, zrná, iné prísady alebo konzervačné látky. Nie všetky zrná a škroby sú pre vás nevhodné. Do svojho bezlepkového jedálnička môžete zaradiť potraviny ako napríklad:

  • Amaranth
  • Maranta trstinová
  • Pohánka
  • Kukurica
  • Ľan
  • Bezlepková múka (ryžová, sójová, kukuricová, zemiaková)
  • Hominy (kukuričný šrot)
  • Proso
  • Quinoa
  • Ryža
  • Cirok
  • Sója
  • Tapioka
  • Teff

Vyhýbajte sa

Vyhnite sa všetkým potravinám a nápojom obsahujúcim:

  • Jačmeň (slad, sladovú príchuť a slad, pretože tie sa zvyčajne vyrábajú z jačmeňa)
  • Raž
  • Triticale (kríženec medzi pšenicou a ražou)
  • Pšenica

Vyhnúť sa pšenici môže byť náročné, pretože pšeničné výrobky sa často predávajú pod mnohými rozdielnymi názvami a môžu mať aj rozdielne vlastnosti, takže niektoré z nich si dokonca dovoliť môžete. Na policiach supermarketov môžeme nájsť veľa typov pšeničnej múky – brómované, obohatené o niektoré vitamíny a živiny, fosfátované, hladké alebo celozrnne.

Pšeničné výrobky, ktoré sú pre vás vhodné:

  • Grahamová múka
  • Kamut
  • Špaldová múka

Obrázok: 192147530

Pri výbere potravín sa orientujte na tie, ktoré sú označené ako „bezlepkové“, pretože pri nich vám nehrozí žiadne nebezpečie.

Vo všeobecnosti sa vyhýbajte nasledujúcim potravinám, pokiaľ nie sú označené ako bezlepkové alebo vyrobené z obilia, ryže, sóje alebo iných bezlepkových potravín:

  • Pivo
  • Chlieb
  • Zákusky a koláče
  • Torty
  • Cereálie
  • Keksy a sušienky
  • Krutóny
  • Hranolky
  • Omáčky
  • Umelo spracované mäso alebo morské plody
  • Cestoviny
  • Šalátové dresingy
  • Omáčky vrátane sójovej omáčky
  • Pochúťky, ako sú zemiakové a tortilla čipsy
  • Polievky
  • Zelenina v omáčke

Určité zrná, ako je ovos, môžu byť kontaminované pšenicou počas kultivácie a spracovania v štádiu výroby. Z tohto dôvodu lekári a diétológovia vo všeobecnosti odporúčajú vyhnúť sa ovsu, pokiaľ nie je špeciálne označené ako bezlepkové.

Mali by ste si dávať pozor aj na iné produkty obsahujúce lepok, ktoré konzumujete, alebo ktoré môžu prísť do kontaktu s vašimi ústami.

Sem patrí:

Potravinárske prídavné látky ako je sladová príchuť, modifikovaný potravinársky škrob a iné. Rizikové sú aj rôzne lieky a vitamíny, ktoré používajú lepok ako spojivo. Sledujte si taktiež krížovú kontamináciu pri potravinách.

Krížová kontaminácia nastáva, keď potraviny bez lepku prídu do kontaktu s potravinami, ktoré obsahujú lepok. To sa môže stať počas výrobného procesu, napríklad ak sa rovnaké zariadenie používa na výrobu rôznych výrobkov.

Niektoré štítky na potravinách obsahujú vyhlásenie „môžu obsahovať“, ak je pravdepodobná krížová kontaminácia. Ale uvedomte si, že tento typ vyhlásenia je dobrovoľný, takže nie je zákonom stanovené používať ho, preto sa taktiež nenachádza na všetkých potravinách, na ktorých by ste ho čakali.

Stretnete sa tiež s označením potravín ako „bezlepkové“. Ak je výrobok označený bezlepkovou nálepkou, úrad pre potraviny a liečivá vyžaduje, aby výrobok neobsahoval viac než jeho minimálnu povolenú dávku.

Dajte si pozor na potraviny označené ako „bez pšenice“. Tie ešte stále môžu obsahovať nejaký lepok, preto by ste mali byť pri nich ostražití.

Najlepšou radou je vždy sledovať štítky na potravinách a zoznam všetkých použitých ingrediencií. Ak si nie ste istí, či potravina obsahuje lepok, nekupujte ju, alebo najskôr konzultujte jej obsah s výrobcom, prípadne si vyhľadajte zloženie na internete.

Pozor! Krížová kontaminácia môže nastať aj doma, ak je jedlo s lepkom pripravené spolu s bezlepkovým.

Špeciálne prípady potravín

Karamelová potravinárska farba je takmer vždy vyrobená z kukurice a väčšina spoločností používa na jej výrobu práve kukuricu, pretože výsledkom je kvalitnejší a lepší produkt v porovnaní s použitím iných ingrediencií.

Na výrobu karamelového farbiva môže byť použitý aj sladový sirup, ale je tomu tak len zriedka, takže karamelová farba je takmer vždy zaručene bezlepková.

Ak výrobok obsahuje karamelové farbivo vyrobené z pšenice, musí sa na ňom nachádzať označenie, a to podľa zákona o označovaní potravín a ochrane spotrebiteľa.

Hydrolyzovaný rastlinný proteín je názvom, ktorá by sa vo všeobecnosti nemal na označenie potravín vôbec používať. Výrobcovia proteínov by mali špecifikovať slovo „rastlinný“, pretože pod týmto názvom si spotrebiteľ môžete predstaviť „hydrolyzovaný pšeničný proteín“, ktorý lepok obsahuje alebo „hydrolyzovaný sójový proteín“, ktorý je bezlepkový.

Nápoje a bezlepková diéta

Väčšina nápojov je prirodzene bezlepková, vrátane džúsov, ochutenej sódy a športových nápojov a iných.

Alkoholické nápoje vrátane vína a tvrdého alkoholu, destilovanej vody, alebo muštu sú tiež bezlepkové.

To na čo si musíte dať pozor sú pivá, alety, ležiaky, sladové nápoje a sladové octy, ktoré sú vyrobené z obilnín, pretože tie obsahujúcich lepok, nie sú totižto destilované, a preto ich nemôžeme označiť za bezlepkové. V Spojených štátoch a v zahraničí je pre milovníkov piva k dispozícii taktiež niekoľko značiek bezlepkových pív. U nás sa dajú zohnať v špecializovaných obchodoch alebo aj v niektorých väčších supermarketoch.