Vyberte stranu

Atkinsova diéta je nízko sacharidová diéta, zvyčajne odporúčaná na zníženie telesnej hmotnosti.

Zástancovia tejto stravy tvrdia, že môžete schudnúť a konzumovať toľko bielkovín a tukov, koľko chcete, pokiaľ sa vyhnete jedlám s vysokým obsahom sacharidov.

Za posledných 12 rokov vyše 20 štúdií ukázalo, že diéty s nízkym obsahom sacharidov sú účinné pri strate hmotnosti ( a to aj bez počítania kalórií) a môžu mať rôzne zdravotné benefity.

Pozrime sa Atkinsonovej diéte bližšie na zúbok.

Atkinsova diéta bola pôvodne vyvinutá lekárom Dr. Robert C. Atkins, ktorý v roku 1972 napísal najpredávanejšiu knihu o strave.

Odvtedy je Atkinsonova diéta  populárna po celom svete a napísalo sa o nej oveľa viac kníh.

Diéta bola pôvodne považovaná hlavnými zdravotníckymi inštitúciami za nezdravú, a to najmä kvôli vysokému obsahu nasýtených tukov. Nové štúdie však ukázali, že nasýtený tuk je neškodný.

Odvtedy sa diéta dôkladne skúmala a ukázalo sa, že vedie k väčšej strate hmotnosti než nízkotučné diéty a naviac zlepšeniu hladiny cukru v krvi, množstva HDL („dobrý“ cholesterol), triglyceridov a iných zdravotných markerov pre naše telo.

Napriek vysokému obsah tuku, táto diéta nezvyšuje v priemere LDL („zlý“) cholesterol.

Hlavným dôvodom, prečo sú diéty s nízkym obsahom sacharidov také účinné pri chudnutí, je to, že keď ľudia znižujú príjem sacharidov a konzumujú viac bielkovín, ich chuť do jedla klesá a oni automaticky konzumujú menej kalórií bez toho, aby o tom premýšľali.

Ďalšie informácie o zdravotných výhodách stravy s nízkym obsahom nájdete v tomto článku.

 4 fázový plán

Atkinsova strava je rozdelená do 4 rôznych fáz:

Fáza 1 (Indukcia): Konzumujete menej ako 20 gramov sacharidov denne počas 2 týždňov. Jedzte jedlo s vysokým obsahom tuku, s vysokým obsahom bielkovín a ako prílohu zeleninou s nízkym obsahom sacharidov ako napr. listová zelenina.

Týmto sa začne znižovanie hmotnosti.

Fáza 2 (Vyvažovanie): Pomaly pridávajte do stravy ďalšie potraviny ako orechy, zeleninu s nízkym obsahom sacharidov a malé množstvo ovocia.

Fáza 3 (jemné ladenie): Zaradíme ju keď ste veľmi blízko vašej cieľovej váhe, pridajte do stravy viac sacharidov, až kým sa strata hmotnosti nestratí.

Fáza 4 (Údržba): Tu môžete jesť toľko zdravých sacharidov, ako vaše telo dokáže tolerovať bez znovunadobudnutia hmotnosti a priberania.

Tieto fázy sú však trochu komplikované a nemusia byť nevyhnutné. Základom je, že túto stravu by ste mali byť schopní dodržiavať hoci budete v kalorickom deficite. A budete sa pri nej stále cítiť dobre.

Niektorí ľudia preferujú preskočiť indukčnú fázu úplne a od začiatku konzumovať veľa zeleniny a ovocia. Tento prístup môže byť tiež účinný.

Iní dávajú prednosť tomu, aby zostali v indukčnej fáze na neurčito. Tento stav nazývame ketogénna diéta o ktorej sa budeme rozprávať v ďalších článkoch.

Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť

  • Cukor: Nealkoholické nápoje, ovocné šťavy, koláče, cukrovinky, zmrzlina atď.
  • Zrná: pšenica, špalda, raž, jačmeň, ryža.
  • Rastlinné oleje: sójový olej, kukuričný olej, bavlníkový olej, kanolový olej a niekoľko ďalších.
  • Trans tuky: Obvykle sa nachádzajú v spracovaných potravinách pod názvom „hydrogenovaný tuk“.
  • „Diétne“ a „nízkotučné“ potraviny: tieto obvykle obsahujú veľmi vysoké množstvo cukru.
  • Sladšia zelenina: mrkva, repa, atď.
  • Ovocie s vysokým obsahom sacharidov: Banány, jablká, pomaranče, hrušky, hrozno, atď.
  • Škroby: Zemiaky, sladké zemiaky a i.
  • Strukoviny: Šošovica, fazuľa, cícer, atď.

Čo treba jesť?

Mali by ste svoju stravu založiť na týchto zdravých potravinách.

  • Mäso: hovädzie, bravčové, jahňacie, kuracie, slaninové a iné.
  • Mastné ryby a morské plody: losos, pstruh, sardinky atď.
  • Vajcia: Najzdravšie vajcia sú tie obohatené o Omega-3 alebo domáce vajcia.
  • Nízko sacharidová zelenina: kel, špenát, brokolica, špargľa a iné.
  • Plnotučné mliečne výrobky: maslo, syr, smotana, plnotučné jogurt.
  • Orechy a semená: mandle, makadamové orechy, vlašské orechy, slnečnicové semienka atď.
  • Zdravé tuky: extra panenský olivový olej, kokosový olej, avokádo a olej z avokáda.

Pokiaľ založíte svoju stravu na tučných bielkovinách so zeleninou alebo orechmi a niektorými zdravými tukmi, potom budete chudnúť. Áno, je to také jednoduché.

Po ukončení indukčnej fázy späť k zdravým sacharidom

Napriek tomu, čo ste možno počuli, Atkinsonova diéta je skutočne pomerne flexibilná.

Len počas dvojtýždňovej indukčnej fázy je potrebné minimalizovať príjem zdravých zdrojov sacharidov.

Po ukončení indukčnej fázy môžete pomaly pridávať zdravšie sacharidy, ako je sladšia zelenina, ovocie, bobule, zemiaky, strukoviny a zdravšie zrná, napr. ovos a ryža.

Musíte však rátať s tým, že aj po ukončení diéty budete musieť zostať na mierne nižšie sacharidovej strave než pred tým, inak sa vám váha vráti späť.

Ak začnete jesť rovnaké jedlá ako pred zmenou v rovnakom množstve, priberiete váhu späť. To platí pre každú diétu.

Čo piť?

Tu si môžete pozrieť niektoré nápoje, ktoré sú prijateľné aj v Atkinsonovej diéte.

  • Voda: Ako vždy, voda by mala byť vaším hlavným nápojom počas dňa- nikdy na ňu nezabúdajte!
  • Káva: Napriek tomu, že názory na ňu sa rôznia, káva má vysoký obsah antioxidantov a je celkovo zdravá.
  • Zelený čaj: Veľmi zdravý nápoj, taktiež plný antioxidantov.
  • Alkohol je v poriadku ak ho pijete v malom množstve. Držte sa suchého vína bez pridaného cukru a vyhnite sa nápojom s vysokým obsahom sacharidov, ako je pivo.