Vyberte stranu

Chceli by ste vedieť, ako najrýchlejšie schudnúť? Tajomstvo je chudnúť zdravo. Nejde teda o to schudnúť napríklad 5 alebo 10 kg za týždeň, ale ako docieliť trvalý efekt.

Hovorí sa, že chudnutie je zložité aj jednoduché zároveň. Niečo na tom je, pretože určite aj vo svojom okolí máte ľudí, ktorí sú štíhli ako špagát. Keď sa ich spýtate, ako to robia, povedia, že nerobia nič špeciálne. Bohužiaľ, určite poznáte aj ľudí, ktorým sa nedarí schudnúť za žiadnych okolností, nech sa snažia ako najlepšie vedia. Možno je toto aj váš prípad a práve pre vás je určený nasledujúci text.

Začnite stravovaním

Je to tak, všetko začína životosprávou a jedlom. Dôležité je nielen to, čo jete, ale aj ako jete. Ak chcete schudnúť, musíte v prvom rade obmedziť počet prijatých kalórií. To neznamená, že by sa mal radikálne znížiť objem jedla, ale skôr by sa malo zmeniť jeho zloženie.

Boli ste naučený jesť ťažké jedlá, jedlá s vysokým obsahom tukov či cukrov a jedli ste často alebo nárazovo? Tak sa nečudujte, že ste tam, kde ste. Ak chcete schudnúť rýchlo, najrýchlejšia cesta vedie práve cez zníženie príjmu kalórií a cez naštartovanie metabolizmu.

Tu je zopár zásad, ktorých sa treba držať:

  • Znížte príjem kalórií minimálne o 500 za deň, avšak tak, aby ste nikdy neprijali menej ako 900 kalórií
  • Dôležitý je príjem bielkovín, ktoré nájdete napríklad v sóji alebo šošovici, ale aj v mäse
  • Základom jedálneho lístka sa musí stať zelenina, ktorá by mala nahradiť napríklad hranolky, zemiaky či ryžu na tanieri s hlavným chodom
  • Nezabudnite na vlákninu, ktorá pomáha tráveniu, zlepšuje metabolizmus a dokáže veľmi rýchlo zasýtiť, čo zabráni prejedaniu sa
  • Namiesto sladkostí si dajte ovocie, pretože ide o oveľa zdravší a dlhodobejší zdroj glukózy, ako len jednoduché cukry v sladkostiach, ktoré sa ukladajú v tele
  • Vyhýbajte sa čo najviac akokoľvek umelo spracovaným potravinám od mäsa až po prílohy a jedzte naopak čo najviac surové potraviny, napríklad aj spomínanú zeleninu alebo ovocie

TIP: Viac varte, duste, používajte paru. Menej používajte pečenie, olej, soľ a korenie. Vyprážanie je doslova „smrť“ pre zdravie a chudnutie. Držte sa jednoduchej zásady, že čo je zdravé, to je prospešné aj pre chudnutie. Zdravý človek totiž nemá prečo mať nadváhu alebo trpieť obezitou“.

Bez cvičenia a pohybu to nie vždy ide

Je mi jasné, že ak má niekto príliš veľkú nadváhu, tak tomu už len zmena jedálnička a stravovania môže radikálne pomôcť. V takýchto prípadoch býva už len samotné vysadenie nezdravých jedál a nápojov spúšťačom schudnutia aj o 3 alebo 4 kilogramy počas pár týždňov. Potom sa však obvykle celý proces spomalí a je treba hľadať komplexnejšie riešenie.

To riešenie sa volá pohyb. Práve vďaka pohybu a cvičeniu je možné rýchlo schudnúť aj z takých svalových partií, ktoré vyzerajú na prvý pohľad „márne“. Ide napríklad o chudnutie z brucha, zo stehien, z bokov alebo z tváre. Netvrdím, že ak začnete excesívne cvičiť, že dokážete schudnúť rýchlo a veľa, ale efekt bude na 100 % viditeľnejší.

Odporúčam držať sa nasledujúceho postupu, ktorý mám overený na vlastnej skúsenosti:

  • 50 % úspechu je pravidelný prirodzený pohyb, čo znamená chôdzu alebo beh; preto odporúčam chodiť všade, kde sa dá, pešo a aspoň dvakrát za týždeň dať telu zabrať miernym behom
  • po úvodnom mesiaci intenzívnejšieho prirodzeného pohybu je možné pridať cielené cvičenie, kde by som odporúčal komplexné cvičenie, čiže nie izolované cviky
  • skúste si nájsť napríklad na Youtube videá zamerané na 10 až 20 minútové cvičenie celého tela a komplexný tréning, kde precvičíte brucho, nohy, ruky, stehná, boky aj chrbát
  • sám uprednostňujem intenzívnejšie cvičenie, ktoré aktivuje veľmi rýchlo tzv. rastový hormón a vďaka nemu dochádza k rýchlejšiemu a účinnejšiemu spaľovaniu tukov
  • po dvoch až troch mesiacov by sa mali váš pohyb a vaše cvičenie ustáliť aspoň tak, že minimálne dvakrát za týždeň budete vykonávať beh/plávanie/bicyklovanie a rovnako aspoň dvakrát týždenne sa budete venovať intenzívnemu cvičeniu – je to ideálna kombinácia pre optimalizáciu váhy

Ako rýchlo schudnúť 5 kíl

Túto otázku sa ma pýta väčšina ľudí. Tu si treba uvedomiť dve veci: čo znamená konkrétne pojem „rýchlo“ a prečo by to malo byť práve 5 kg. Prečo nie napríklad len 1 kg, 2 kg alebo 3 kg? Myslím si, že takto by ste rozhodne uvažovať nemali. Dôležité je totiž chudnúť do zdravej hmotnosti, nie podľa toho, aká číslovka sa vám akurát v daný moment páči.

Toto je plán, ktorý predstavuje zdravé a podľa mňa ideálne tempo chudnutia:

  • 1. týždeň: úbytok hmotnosti o 1 až 2 kg spôsobený zmenou stravovania
  • 2. týždeň: úbytok hmotnosti o ďalší kilogram, najmä vďaka zvýšeniu pohybu
  • 3. týždeň: úbytok hmotnosti dokopy o 5 až 6 kg oproti počiatočnému stavu a to vďaka kombinácie životosprávy, pohybu a cvičenia
  • 4. až 5. mesiac: úbytok hmotnosti o 8 až 10 kg oproti počiatočnému stavu, pričom hlavnú zásluhu na tom má odbúravanie tukov z tela a ich nahrádzanie svalovou hmotou

Aby som však odpovedal aj na otázku, ako sa dá rýchlo schudnúť napríklad 5 kg, tak skúsim naznačiť podľa mňa aspoň nejaký smer na úvod. V prvom rade musíte obmedziť nezdravé jedlo a začať jesť 5 krát denne v rámci schémy raňajky, desiata, obed, olovrant a večera.

Musíte tiež nahradiť všetky umelé a sladené nápoje čistou vodou alebo vodou s citrónom, úplne vynechať fajčenie, alkohol a sladkosti a začať s aktívnym pohybom a cvičením. Strava by mala byť nízkotučná a nízko slaná, ideálne bude, ak soľ vynecháte úplne. Áno, presne takýto postup môže urýchliť chudnutie, ale nikdy nezabúdajte ani na zásady zdravej životosprávy!

TIP: Dávajte si pozor, aby ste sa neupäli len na jeden druh diéty, napríklad taký, ktorý sa snaží obmedziť tuky. Tuky totiž náš organizmus potrebuje a mali by tvoriť až 30 % denného príjmu. Problém je skôr s nadmerným príjmom živočíšnych tukov a nasýtených mastných kyselín. Stravujte sa komplexne zdravo, to je najlepšia cesta!

Je možné schudnúť 10 kg za týždeň?

Možno vás sklamem, ale nie. Minimálne nie za bežných podmienok, ktoré predpokladajú zdravé chudnutie. Ak vyskúšate ľubovoľnú diétu, či už kapustovú, ryžovú alebo inak podobne zameranú, takýto efekt nie je možné za tak krátky čas dosiahnuť. Navyše, chudnutie nie je len o znížení príjmu kalórií alebo potravy, ale aj o ich výdaji. Ak si myslíte, že kombináciu extrémneho obmedzenia jedla a nadmernej fyzickej aktivity schudnete, je to proste omyl.

10 kg je možné reálne schudnúť najskôr za 4 mesiace, aj to je už na hrane toho, čo by som považoval za zdravé chudnutie. Možno sa to zle počúva, najmä vtedy, ak máte napríklad viac ako 120 kg, ale je to tak. Napríklad nízko kalorická diéta je úplne nevhodná pre tých, ktorí trpia nadváhou o viac ako 20 kg. Prečo? Pretože by to mohlo spôsobiť vážne zdravotné problémy. Pred čímkoľvek, čo vám sľubuje schudnúť 10 kg za týždeň, tak musím opakovane varovať: nerobte to!

Na záver niekoľko tipov, čoho sa vyvarovať

Je mi jasné, že určite neskončíte len tu a budete hľadať ďalšie informácie. Popravde, pri aktuálnej situácii v spoločnosti sa ani nedivím, pretože dnes je moderné chcieť výsledky okamžite a „bez práce“.

Vyvarujte sa však týchto vecí:

  • neskúšajte žiadnu drastickú diétu napríklad s cieľom obmedziť príjem kalórií pod 700 denne
  • nespoliehajte sa na „light“ výrobky, že ich môžete jesť viac, ako tie „plnotučné“
  • podobne sa nespoliehajte ani na rôzne „fit“ produkty, pretože v dnešnej dobe už vôbec nemusí ísť o zdravé a prospešné potraviny, aj keď sa tak na prvý pohľad tvária
  • neobmedzujte príjem potravín len preto, aby ste nejedli, pretože to vedie zaručene k tzv. JOJO efektu
  • nikdy sa nepýtajte, ako schudnúť len z jednej časti tela, napríklad z brucha alebo stehien, pretože chudnúť len izolovanie nie je možné a zdravé chudnutie zahŕňa optimalizáciu tak hmotnosti, ako aj postavy celkovo
  • a teraz to najdôležitejšie – nemyslite si, že ide iba o jednorazovú záležitosť, pretože skutočné chudnutie je vec životného štýlu a životosprávy a nie úloha napríklad na týždeň alebo mesiac