Vyberte stranu

90-dňová diéta bola založená Pat Suttonom. Tento druh diéty zvyčajne trvá 90 dní, ako napovedá už jej názov.

Jej koncept sa zakladá na predpoklade, že ľudia nie sú schopní stráviť viac ako jednu skupinu potravín naraz. Ak budete jesť mäso, nemali by ste ho spájať so zemiakmi, ryžou, pečivom či zeleninou a tak ďalej. Neodporúča sa miešať dohromady ani ovocie a zeleninu, pretože tieto 2 skupiny potravín sú taktiež v rozpore.

Pri 90 dňovej diéte budete každý deň konzumovať inú skupinu potravín a budete v takomto režime pokračovať v priebehu po sebe nasledujúcich90 dní. Časť tejto diéty je tiež zameraná na to, aby sa človek naučil správne stravovať aj po jej dokončení a vyhol sa tak jojo efektu.

Prvými potravinovými skupinami, z ktorých začnete, sú potraviny bohaté na bielkoviny, po ktorých nasledujú škroby, sacharidy a ovocie alebo vitamíny ako posledné.

Po dokončení týchto štyroch základných dní sa celý cyklus opakuje. Je dôležité dodržiavať postupnosť dní, takže ak sa stane, že si v diéte spravíte prestávku, pokračujte presne tam kde ste skončili.

Okrem vyššie uvedených typov dní existuje ešte jeden špecifický deň a to 29. deň nazývaný „vodným dňom“, t.j. môže sa konzumovať len voda, čaj a / alebo káva (bez akýchkoľvek sladidiel, mlieka alebo smotany). U niektorých ľudí klesne ich hmotnosť po dni len na vode až o 2 kg, ale je veľmi pravdepodobné, že túto váhu znovu nadobudnú počas nasledujúcich pár dní. Nemali by ste však tieto dni používať v rámci snahy schudnúť, pretože „vodné dni“ nie sú všeobecne určené na chudnutie, ale na detoxikáciu tela.

„Vodné dni“ môžete vynechať v prípade, že diéta bude trvať 88 dní namiesto 91. Pred zaradením „vodných dní“ by ste sa mali poradiť so svojím lekárom. Ľudia trpiaci ochoreniami, pri ktorých sa neodporúča hladovať (napr. cukrovka) by mali tieto dni vynechať.

Príjem tekutín je mimoriadne dôležitý, takže rozhodne pite veľa vody! Podľa niektorých výskumov ľudské telo potrebuje asi 30 ml tekutín na kilogram telesnej hmotnosti, takže ak vážite 70 kg, potrebujete 2,1 l vody denne.

Ďalším kľúčovým prvkom našej diéty je čas, kedy jedlo konzumujeme. Ten závisí od dennej fázy trávenia ľudského tela. Raňajky sa odohrávajú vo fáze čistenia, pri ktorej musíte konzumovať čo najmenšie množstvo jedla. Obed a večera sa konzumujú počas fázy výživy, kde je zloženie potravín dôležitejšie ako množstvo. Počas fázy trávenia by ste mali obmedziť spotrebu potravín, pretože vaše telo potrebuje spracovať už zjedené potraviny, aby získalo živiny.

1. deň: Bielkovinový deň

Raňajky: Pozostávajú z jedného druhu ovocia alebo z iných nedochutených potravín (bez akýchkoľvek korenín alebo doplnkov). Je dovolené pridať lyžicu medu do rannej kávy alebo čaju. Neodporúča sa miešať rôzne druhy ovocia alebo zeleniny a vybrané druhy potravín by sme mali, každý deň meniť.

Obed: konzumujte potraviny bohaté na bielkoviny, ako sú mäso, ryby, morské plody, tofu, sójové mäso, vajcia alebo mliečne výrobky. Rôzne zdroje bielkovín by sa nemali kombinovať: mäso, ryby, morské plody, vajcia alebo mliečne výrobky konzumujte oddelene. Okrem toho môžete pridať kúsok chleba (najlepšie celozrnný), ale aj veľký šalát s čerstvými bylinami a olivovým olejom. Príjem vápnika počas týchto dní je relatívne nízky a musíte ho kompenzovať výberom ďalších potravín s obsahom vápnika (mandle, marhule, brokolica atď.)

Večera: Jedzte menšie množstva toho istého typu bielkovín ako na obed a preskočte chlieb. Ak ste teda mali na obed mäso, jedzte na večeru mäso.

2. deň: Škrobový deň

Raňajky : raňajky sú vždy rovnaké a musia pozostávať z jedného druhu ovocia alebo z neutrálnych potravín (bez akýchkoľvek korenín alebo doplnkov). Ak máte hlad, môžete mať viac ako jedni raňajky denne, ale musíte si nechať medzi jedlom aspoň dve hodiny pauzu.

Niektoré ovocie, napríklad jablká, dráždia žalúdok, najmä keď sa jedia ako prvé jedlo na deň. Odporúčame, aby ste skúsili iné ovocie alebo zeleninu, ak si všimnete negatívne príznaky.

Obed: V tieto dni budete konzumovať uhľohydráty bohaté na škrob, ako sú fazuľa, hrášok, sója, šošovka, ryža, cícer, zemiaky, pohánka, jačmeň, proso, obilniny a iné. Na rozdiel od dní s proteínmi sa počas škrobových dní odporúča kombinácia niekoľkých produktov (napríklad ryža, hrach, kukurica atď.). Do obeda môžete pridať plátok chleba (odporúča sa celozrnný chlieb), ako aj veľký šalát s čerstvými bylinkami a olivovým olejom.

Večera: Konzumujte rovnaký druh jedla ako na obed, ale znížte množstvo jedla na polovicu a vynechajte chlieb.

3. deň: Sacharidový deň

Raňajky: raňajky sú identické každý deň okrem „vodných dní“. Musia pozostávať z jedného druhu ovocia alebo z neutrálnych potravín Neodporúča sa miešať rôzne druhy ovocia alebo zeleniny.

Obed: konzumujte vegetariánske jedlá pripravené z múky, ako sú hominy, kukurica alebo pohánková múka, kuskus, cestoviny bez vajec, ovsené vločky a otruby, múka a krupica rôznych obilnín, výrobky z cesta, pizza bez mäsa, bagel, slané buchty alebo palacinky, či slané pečivo. K obedu si môžete pridať aj šalát.

Večera: Večera vás poteší, môžete si dať napr. koláč alebo 3 malé pečivá, prípadne 3 zmrzlinové kopčeky, riadok tmavej čokolády je doslova nutnosťou.

Ak nepreferujete sladkosti, môžete si večeru spraviť aj slanú a konzumovať to isté jedlo, ktoré ste mali na obed, ale pri večeri znížte množstvo jedla na polovicu a nevynechajte tmavú čokoládu. Je totižto veľmi silným antioxidantom, ktorý tiež znižuje chuť do jedla a má laxatívny účinok.

4. deň: Vitamínový deň

Raňajky: Ako sme už spomínali, tie sú identické každý deň okrem „vodných dní“.

Obed a večera: Môžete kombinovať rôzne druhy ovocia v jednom jedle na obed a aj potom. Okrem ovocia môžete v tento deň jesť aj neutrálne jedlá, ale zabráňte miešaniu ovocia a zeleniny v tom istom jedle.

Ak jete zeleninu, môžete ju ochutnať citrónom a čerstvými bylinami, ale nepridávajte ani soľ ani žiadne oleje. Môžete si tiež pochutnať na sušenom ovocí, orechoch, ovocných alebo zeleninových šťavách, kompótoch (bez cukru), ovocných polievkach, pečenom ovocí, grilovanej zelenine, zeleninových polievkach (s citrónovou šťavou a čerstvými bylinkami, bez soli alebo oleja na varenie). Vhodné sú aj hrozienka alebo datle, ktoré môžete použiť na osladenie pokrmov. Ak budete jesť orechy, nechajte ich surové (bez soli a korenia). Je povolené konzumovať 100 g orechov denne, pretože sú bohaté na tuky, mali by sme ich jesť s rozumom. Môžete ich rozdeliť na 2 porcie za deň.

Prestávky medzi jednotlivými jedlami by mali byť najmenej 2 hodiny.

Extra dni: „Vodné dni“

Vodný deň zaradzujeme raz mesačne alebo každý 29. deň. Vždy nasleduje deň vitamínov.

Pite iba vodu, kávu alebo čaj (bez cukru alebo iných doplnkov). Ak nemôžete vydržať bez jedla, môžete si dať nejakú zeleninovú polievku, ale bez soli alebo oleja na varenie.

Vodné dni by ste mohli s tohto plánu vynechať. V takomto prípade bude diéta trvať 88 dní namiesto 91 dní. Či „vodné dni“ zaradíte alebo nie závisí od vašej osobnej voľby. Predom však dbajte a zvážte svoj zdravotný stav a poraďte sa s lekárom. Mnoho ľudí hovorí, že pri „vodných dňoch“ pociťovali závraty a únavu, ktorá pokračovala do nasledujúceho dňa.

V prípade, že sa rozhodnete tento deň preskočiť, máte dve možnosti. Prvou je preskočiť všetky vodné dni počas diéty. Druhou možnosťou je voda v zelenine (varenej prírodne) bez korenia. Páve táto možnosť sa považuje za ľahšiu variáciu dňa vody.

Ak sa rozhodnete vyskúšať vodné dni, mali by ste si uvedomiť, že nie sú určené na chudnutie, ale na čistenie tela (detoxikáciu), čo znamená, že aj keď si na druhý deň všimnete veľký úbytok váhy jeho väčšiu časť bude tvoriť práve menší objem vody v tele. Tento jav sa považuje za normálny a nemalo by vás to ani sklamať ani demotivovať.