Vyberte stranu

Tiež známa ako „Royal Danish Hospital diet“, „The Royal Danish Hospital Diet “ alebo „Kodaňská diéta“, je 13-dňová metabolická diéta a stala sa najnovším diétnym výstrelkom, ktorý koluje na internete.

Nielenže vám táto diéta pomôže znížiť významné množstvo váhy v krátkom čase, ale tvrdí, že zmení a nakopne metabolizmus vášho tela za menej ako dva týždne. Okrem toho sľubuje, že zmeny metabolizmu budú pretrvávať aj po jej skončení, čo uľahčuje chudnutie v budúcnosti.

Tento diétny plán vám zaručuje, že po jeho precíznom dodržiavaní po dobu 13 dní stratíte až 10 kg. Bohužiaľ ide skôr o dôsledok drastických kalorických obmedzení, než o výsledok vhodnej kombinácie potravín. A čo zrýchlenie metabolizmu? Povedzme, že sme veľmi skeptickí k tomuto tvrdeniu.

V tomto článku sa pozrite bližšie na 13-dňovú diétu a zhodnoťte sami, či tento jedálniček stojí za pozornosť.

Čo je to 13-dňová diéta?

Hoci 13-dňový diétny plán trvá menej ako dva týždne, je veľmi prísny a môže byť veľmi ťažké ho naozaj dodržať. Budete mať presne určené, čo môžete jesť počas celého trvania diéty. Presné odporúčania 13-dňovej stravy sa budú líšiť podľa toho, kto ju odporúča. Existujú mnohé variácie, ktoré sú však významne prepojené.

Tu sú niektoré obmedzenia, ktoré pravdepodobne nájdete v rôznych verziách 13-dňovej diéty:

  • Žiadna žuvačky.
  • Žiadny alkohol.
  • Žiadny olej na varenie.
  • Žiadne šalátové dresingy.
  • Žiadne sladidlá ako cukor a med.
  • Žiadne potraviny, ktoré nie sú uvedené v pláne.
  • Strava neumožňuje žiadne náhrady. Odporúča piť veľa vody. Niektoré verzie umožňujú použitie soli a korenia; Iné soľ zakazujú.

Počas 13-dňovej diéty, budete jesť každé jedlo tak, ako je to predpísané. Ak chcete získať predstavu o druhoch jedál, ktoré táto strava obsahuje, predstavujeme vám najpopulárnejšiu verzia diéty prezentovanú na LiveLean (populárna Britská stránka a online TV zameriavajúca sa na fitness).

13 dňový diétny plán:

DEŇ 1

Raňajky: čierna káva (vždy bez cukru a mlieka)

Obed: 2 varené vajcia a varený špenát (ak nie je uvedené množstvo na jedlo, môžete mať toľko, koľko chcete)

Večera: grilovaný steak z chudého mäsa

DEŇ 2

Raňajky: čierna káva s maslovým celozrnným chlebom

Obed: šunka (200 g)

Večera: grilovaný steak z chudého mäsa, zelený šalát (vyrobený iba z šalátu a uhorky) a čerstvé ovocie.

DEŇ 3

Raňajky: čierna káva a maslový celozrnný chlieb

Obed: 2 varené vajcia, paradajkový šalát a zelené fazuľky

Večera: 1 plátok šunky a zeleného šalátu (len uhorky a šalát)

DEŇ 4

Raňajky: čierna káva a maslový celozrnný chlieb

Obed: Varené alebo surové mrkvy so syrom

Večera: Ovocný šalát (akékoľvek ovocie podľa vášho výberu) a prírodný (čistý) jogurt

DEŇ 5

Raňajky: Mrkva (varená alebo surová) s citrónovou šťavou a čiernou kávou

Obed: grilované biele ryby so surovými paradajkami

Večera: Grilovaný steak a zelený šalát

DEŇ 6

Raňajky: čierna káva a maslový celozrnný chlieb

Obed: 200g grilované kura

Večera: 2 varené vajcia s mrkvou

DEŇ 7

Raňajky: citrónový čaj

Obed: grilovaný steak a ovocie

Večera: čokoľvek (aj keď to nie je na tomto zozname) !!!

DEŇ 8

Raňajky: Čierna káva s takým obsahom cukru, ako si sami zvolíte

Obed: 2 varené vajcia, varený špenát

Večera: 200g grilovaný steak

Deň 9

Raňajky: čierna káva a maslový celozrnný chlieb

Obed: grilovaný steak a zelený šalát

Večera: 200g šunka

DEŇ 10

Raňajky: čierna káva a maslový celozrnný chlieb

Obed: 2 varené vajcia, paradajkový šalát a zelené fazuľky

Večera: šunka a zelený šalát (iba uhorky a šalát)

DEŇ 11

Raňajky: čierna káva a maslový celozrnný chlieb

Obed: varené alebo surové mrkvy so syrom

Večera: ovocný šalát a prírodný jogurt

DEŇ 12 a 13

Raňajky: čierna káva a maslový celozrnný chlieb

Obed: Paradajky a grilované kura

Večera: 2 varené vajcia s mrkvou

Je 13-dňová diéta zdravá?

13-dňová diéta prináša niektoré skutočne odvážne tvrdenia s veľmi malými vedeckými dôkazmi na ich podporu. Existuje množstvo červených vlajok spojených s touto extrémnou diétou.

Po prvé, taká veľká strata hmotnosti v krátkom časovom období sa zdá byť nerozumná a neudržateľná. Podľa odborníkov na výživu je typicky odporúčaná strata váhy, ktorá je bezpečná a zdravá 0,5-1 kg za týždeň. Pri vyššej strate hmotnosti chudnete popri tuku aj svalstvo a môže sa zvýšiť pravdepodobnosť, že neskôr priberiete naspäť (čo môže spôsobiť vážne zdravotné problémy).

Po druhé, potraviny uvedené v diétnom pláne sú extrémne reštriktívne, čo sa týka príjmu kalórií aj živín, to znemožňuje získať celý rad vitamínov a minerálov, ktoré naše telo potrebuje pre svoje správne fungovanie. Niektoré verzie diéty sa pokúšajú riešiť tento problém odporúčaním doplnkov výživy alebo multivitamínu. Vitamínové tabletky však nemôžu nahradiť všetky benefity a výživné látky zdravej výživy (ani to neodporúčame.

A hoci sa táto diéta nazýva „The Royal Danish Hospital Diet“ alebo „Kodaňská diéta“, neexistuje skutočný konsenzus o tom, odkiaľ táto diéta pochádza, alebo kto ju vyvinul (určite ju však nevyvinula žiadna nemocnica). To znamená, že neexistuje žiadna záruka, že táto diéta bude fungovať, alebo že by bola zdravá a my osobne vám ju tiež nedoporučujeme.